Kwaliteit
Goed onderwijs vervult op evenwichtige wijze drie kernfuncties, te weten de kwalificerende functie, de socialiserende functie en persoonsvorming. Deze kernfuncties kunnen alleen gerealiseerd worden als drie essentiële voorwaarden zijn vervuld: het onderwijsproces, de onderwijsleeromgeving en de aanwezigheid van een kwaliteitscultuur.
Daarnaast zijn ook een adequate aansluiting op de arbeidsmarkt, en een internationale en interculturele dimensie in onderwijs en onderzoek van belang. De NVAO bewaakt de basiskwaliteit van het hoger onderwijs.
Kwaliteit van het onderwijs
Onderwijskwaliteit is het resultaat van de inzet van docenten en middelen in een leerproces dat bij de student tot hoge leeropbrengsten leidt en tot een adequate aansluiting op de arbeidsmarkt. Ook een internationale en interculturele dimensie in onderwijs en onderzoek is van belang. Meer specifiek worden voor kwaliteit relevante elementen in beeld gebracht voor ‘personeel en middelen’, ‘leerproces en onderwijsomgeving’ en ten slotte de ‘leeropbrengsten en –uitkomsten’.
- Docentkwalificatie
- Onderwijsleerproces / leeromgeving (onderwijsprogramma)
- Onderwijsopbrengsten
- Studententevredenheid onderwijskwaliteit
Onderwijs en arbeidsmarkt
Een van de hoofddoelstellingen van het hoger onderwijs is het opleiden voor de arbeidsmarkt en de samenleving. Het hoger onderwijst rust studenten toe met de kennis en vaardigheden die zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Naast deze inhoudelijke aansluiting is de kwantitatieve aansluiting van belang: de balans tussen het aantal afgestudeerden versus de (verwachte) vraag op de arbeidsmarkt en in de samenleving.
- Opleidingsniveau van de bevolking
- Gediplomeerden in het hbo
- Gediplomeerden in het wo
- Arbeidsmarktpositie van uitstromers uit het hbo
- Arbeidsmarktpositie van uitstromers uit het wo
- Uur- en maandlonen van uitstromers uit het hbo
- Uur- en maandlonen van uitstromers uit het wo
- Gediplomeerden in de tekortsectoren gezondheidszorg, onderwijs en bètatechniek
- Percentage afgestudeerden in de tekortsectoren met een baan in de eigen of verwante richting
- Tevredenheid afgestudeerden over de aansluiting onderwijs / arbeidsmarkt in de tekortsectoren
Internationalisering
Internationalisering is het op een zinvolle en doordachte manier integreren van een internationale, interculturele en mondiale dimensie in het (hoger) onderwijs om de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te verbeteren. Dit wordt in kaart gebracht aan de hand van indicatoren die betrekking hebben op: uitgaande mobiliteit, inkomende mobiliteit, de internationale leeromgeving, de opbrengsten van internationalisering en de stayrate.
- Uitgaande internationale mobiliteit
- Inkomende internationale mobiliteit
- Internationale leeromgeving (international classroom)
- Opbrengsten internationalisering
- Stayrate
- Instroom internationale studenten: Absolute aantallen
- Instroom internationale studenten: groeicijfers EER en niet-EER studenten
- Onderwijstaal NL/ENG bij opleidingen en trajecten
- Onderscheid NL, EER en niet-EER bij anderstalige opleidingen en trajecten
- Blijfkans internationale studenten in Nederland