Internationale leeromgeving (international classroom)

Door gericht de verschillende culturele achtergronden van nationale én internationale studenten in te zetten, leren studenten van elkaar en zijn ze in staat samen te werken met mensen met verschillende achtergronden. Deze aanpak wordt een international classroom genoemd.

Aantal opleidingen per academisch jaar in het wo bachelor - naar opleidingstaal

Aantal opleidingen per academisch jaar in het wo bachelor - naar opleidingstaal In aantallen
NederlandsNederlands + EngelsEngels
2016108964
20171051075
2018961290
2019951097
20201011097
UNL Brontabel als csv (117 bytes)

Aantal opleidingen per academisch jaar in het wo master - naar opleidingstaal

Aantal opleidingen per academisch jaar in het wo master - naar opleidingstaal In aantallen
NederlandsNederlands + EngelsEngels
20168614341
20178410360
2018517365
2019558368
2020559373

In bovenstaande grafieken is te zien dat het aantal bacheloropleidingen, die in het Nederlands worden gegeven, toeneemt in 2020. Tevens is te zien dat het aantal masteropleidingen, die in het Engels worden gegeven, toeneemt in 2020.

- De afname in 2018 in het aantal masters wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat verschillende lerarenopleidingen worden samengevoegd tot brede lerarenopleidingen.
- Bepaalde opleidingen in afbouw hebben nog wel ingeschreven studenten uit voorgaande jaren, maar geen instroom van nieuwe studenten meer.

UNL Brontabel als csv (117 bytes)

Internationaal mobiele studenten in het hoger onderwijs - naar land van vooropleiding (top 15 herkomstlanden)

Internationaal mobiele studenten in het hoger onderwijs - naar land van vooropleiding (top 15 herkomstlanden) In aantallen x 1.000
DuitslandItalieChinaBelgieRoemenieBulgarijeFrankrijkSpanjeGriekenlandV.K.IndiaPolenV.S.IerlandHongarije
10-1123,620,8242,060,841,40,860,691,030,670,470,870,460,150,34
11-1224,810,964,322,160,971,590,980,771,430,90,490,890,530,170,36
12-1324,661,194,462,221,11,631,050,891,891,280,530,840,510,190,43
13-1424,031,494,422,391,221,671,131,082,141,710,670,870,520,250,53
14-1522,962,014,192,521,351,81,311,372,121,940,90,950,560,350,59
15-1622,182,644,292,651,582,031,61,662,182,271,281,060,630,420,63
16-1722,183,374,312,951,842,271,942,032,362,721,51,150,790,560,72
17-1822,144,14,443,262,352,582,322,452,633,0221,361,080,780,85
18-1922,564,844,523,612,933,132,762,712,943,282,61,621,280,991,01
19-2023,015,584,693,943,673,683,083,073,113,093,191,931,441,221,25
20-2124,576,194,944,524,334,093,613,493,273,193,182,421,591,571,48

Te zien is de stijgende lijn bij veel landen van oorsprong van internationaal mobiele studenten.

Nuffic Brontabel als csv (1.018 bytes)

Wetenschappelijk personeel naar nationaliteit

Wetenschappelijk personeel naar nationaliteit In aantallen x 1.000
NederlandsOverig EERNiet-EER
201019,74,63,5
201119,74,83,8
201219,74,93,9
201319,65,23,9
201419,75,44,0
201519,85,74,1
201620,06,04,4
201720,36,44,7
201820,26,75,1
201920,57,15,6
202021,17,96,3

In 2020 is het aantal wetenschappelijk personeel gestegen over alle nationaliteitgroepen. Het aantal universitair docenten en docenten nam sterk toe in 2019 en (vooral 2020).

UNL Brontabel als csv (242 bytes)