Docentkwalificatie

De kwaliteit van docenten is een van de belangrijkste factoren voor goed onderwijs. De Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) is een bewijs van didactische bekwaamheid voor docenten in het wetenschappelijk onderwijs, waarmee de docent aantoont vaardig te zijn in het ontwerpen en uitvoeren van universitair onderwijs. 

Kwalificatie docenten (in het wo)

De UNL houdt bij hoeveel wetenschappelijk personeel met een docentfunctie in het bezit is van een BKO.

Aandeel wetenschappelijk personeel met een docentfunctie in het bezit van een BKO - naar functie personeel

Aandeel wetenschappelijk personeel met een docentfunctie in het bezit van een BKO - naar functie personeel In percentages
Wetenschappelijk personeel (totaal)HoogleraarUniversitair hoofddocentUniversitair docentDocent
201018%13%20%25%10%
201122%16%26%30%12%
201231%26%40%40%18%
201341%36%53%48%27%
201450%48%67%57%33%
201559%59%77%66%40%
201658%62%81%63%36%
201760%65%83%64%37%
201863%71%86%66%40%
201964%74%87%68%40%
202060%74%85%63%35%

In de afgelopen 10 jaar is het aandeel wetenschappelijk personeel met een docentfunctie dat in het bezit is van een BKO toegenomen (van 18% in 2010 naar 60% in 2020). De sterkste stijging van het aandeel wetenschappelijk personeel met een BKO vond plaats tussen 2010 en 2015, waarna het aandeel min of meer stabiliseert (voor het totaal aan wetenschappelijk personeel). 

Van het wetenschappelijk personeel hebben universitaire hoofddocenten het hoogste aandeel met een BKO (85%) in 2020. Ook het aandeel hoogleraren (74%) en universitaire docenten (63%) met een BKO ligt hoger dan het gemiddelde van het wetenschappelijk personeel (60%). Van de docenten heeft in 2020 35% een BKO.

UNL Brontabel als csv (550 bytes)