Aanpak lerarentekort

Het grote tekort aan leraren en schoolleiders is een risico voor de kwaliteit en de continuïteit van het onderwijs. Daarom moeten we samen zorgen voor voldoende leraren en schoolleiders die goed zijn opgeleid, hun vakkennis bijhouden en met plezier in een aantrekkelijke omgeving werken.

Op deze pagina vindt u de beleidsindicatoren voor de begroting met betrekking tot het thema ‘Aanpak lerarentekort’ voor de sectoren primair en voortgezet onderwijs:

Verminderen van de personeelstekorten op de arbeidsmarkt

Om te kunnen zorgen voor goed en voldoende onderwijspersoneel is één van de doelen het verminderen van de personeelstekorten in het onderwijs. De indicatoren die horen bij de maatregel ‘verminderen personeelstekorten in het onderwijs’ zijn onder andere: de gemiddelde deeltijdfactor van leraren, het aantal personen (en fte’s) dat werkt in het onderwijs, de grootte van het tekort. Deze indicatoren geven de basisinformatie over de onderwijsarbeidsmarkt.

Verbeteren van de aantrekkelijkheid van beroepen

Om te kunnen zorgen voor voldoende en goed onderwijspersoneel is het belangrijk dat de beroepen in het onderwijs voldoende aantrekkelijk zijn. Hoe aantrekkelijker een beroep, hoe groter de verwachte instroom in een beroep. Verschillende onderdelen spelen een rol bij de aantrekkelijkheid van beroepen: denk aan de beloning, werk-privé balans, werkomstandigheden en werkzekerheid. De indicatoren die horen bij de maatregel ‘vergroten van de aantrekkelijkheid van beroepen’ geven een indicatie van hoe het staat met deze aantrekkelijkheid van beroepen in het onderwijs.

Versterken van de kwaliteit van de lerarenopleiding

Om te kunnen zorgen voor voldoende en goed onderwijspersoneel is het belangrijk dat de lerarenopleidingen van goede kwaliteit zijn. Onderdelen als de instroom, uitstroom in de lerarenopleidingen en de tevredenheid over de lerarenopleidingen geven informatie over de kwaliteit van de lerarenopleidingen.