Kwaliteit
De NVAO bewaakt de basiskwaliteit van het hoger onderwijs.
Kwaliteit van het onderwijs
Meer specifiek worden voor kwaliteit relevante elementen in beeld gebracht voor docenten, leerproces en onderwijsomgeving en ten slotte de ‘leeropbrengsten en –uitkomsten’.
- Input (financiële en menselijke middelen)
- Onderwijsleerproces / leeromgeving (onderwijsprogramma)
- Output (Prestaties en leerresultaten)
Onderwijs en arbeidsmarkt
Een van de hoofddoelstellingen van het hoger onderwijs is het opleiden voor de arbeidsmarkt en de samenleving. Het hoger onderwijst rust studenten toe met de kennis en vaardigheden die zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Naast deze inhoudelijke aansluiting is de kwantitatieve aansluiting van belang: de balans tussen het aantal afgestudeerden versus de (verwachte) vraag op de arbeidsmarkt en in de samenleving.
- Kwantitatieve aansluiting op de arbeidsmarkt
- Inhoudelijke aansluiting op de arbeidsmarkt en samenleving
- Internationale benchmark
Internationalisering
Internationalisering is het op een zinvolle en doordachte manier integreren van een internationale, interculturele en mondiale dimensie in het (hoger) onderwijs om de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te verbeteren. Dit wordt in kaart gebracht aan de hand van indicatoren die betrekking hebben op: uitgaande mobiliteit, inkomende mobiliteit, de internationale leeromgeving en de opbrengsten van internationalisering.