Bent u op zoek naar data over het onderwijs in andere landen of bent u geïnteresseerd in het onderwijsbeleid van andere landen? Wilt u weten hoe het Nederlandse onderwijs zich verhoudt tot onderwijs in het buitenland?
Op deze pagina vindt u een overzicht van een aantal grote internationaal vergelijkende onderzoeken op het gebied van onderwijs waarbij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) actief deelneemt. Deze onderzoeken bieden waardevolle inzichten in de kwaliteit, effectiviteit en ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs ten opzichte van andere landen. Door deel te nemen aan deze studies kunnen we onderwijsbeleid blijven verbeteren en inspelen op internationale trends en uitdagingen.
OESO onderzoeken
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is een internationale organisatie van 38 landen. Zij werken samen om economische en sociale uitdagingen aan te pakken. Op het gebied van onderwijs verzamelt en analyseert de OESO gegevens om onderwijsbeleid te verbeteren en landen met elkaar te vergelijken.
De database van de OESO geeft toegang tot een groot aantal gegevens waaronder over onderwijs. Naast hun algemene database kunt u ook een omgeving doorzoeken die specifiek ingericht is op het onderwijs, de zogeheten Education GPS. Hierin kunt u data doorzoeken op basis van onderwerp of publicatie. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om het onderwijsbeleid van verschillende landen te bekijken.
EaG (Education at a Glance) is een jaarlijkse publicatie van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het rapport biedt een uitgebreid overzicht van data en indicatoren over het onderwijsbeleid en de onderwijsprestaties in OESO-landen (en enkele partnerlanden) op de gebieden van structuur, financiën en prestaties van onderwijssystemen.
Iels is een internationaal vergelijkend onderzoek ontwikkeld door de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het onderzoek meet onder de deelnemende vijfjarigen hoe zij het doen ten aanzien van beginnende geletterdheid, beginnende rekenvaardigheden, executieve functies (cognitieve vaardigheden) en sociaal-emotionele ontwikkeling (empathie). Dit zijn alle vier competenties die voorspellend zijn voor het succes in de verdere schoolloopbaan.
PIAAC is een internationaal onderzoek in 31 landen, gecoördineerd door de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het meet de taal- en rekenvaardigheden en het probleemoplossend vermogen van volwassenen tussen de 16 en 65 jaar wereldwijd. Een klein aantal landen waaronder Nederland heeft in de cyclus van 2023 ook de groep 66-75 jarigen meegenomen. PIAAC onderzoekt in hoeverre zij beschikken over de kernvaardigheden die nodig zijn om succesvol deel te nemen aan de maatschappij en de arbeidsmarkt.
PISA is een internationaal onderzoek dat wordt georganiseerd door de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het meet elke vier jaar (dit was eerder elke drie jaar) hoe 15-jarige leerlingen wereldwijd presteren op drie domeinen: lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Ook is er aandacht voor leren in een digitale wereld en welbevinden. Elke publicatie heeft een hoofddomein. In 2022 was dit wiskunde, in 2025 natuurwetenschappen. De volgende editie van PISA komt uit in 2029 en heeft leesvaardigheid als hoofddomein.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) is een internationaal vergelijkend onderzoek van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het onderzoekt de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
De International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) is een internationale onderzoeksorganisatie. Zij voeren grootschalige vergelijkende onderzoeken uit naar onderwijsprestaties in verschillende landen. De IEA verzamelt en analyseert data over leerlingresultaten, onderwijsomstandigheden en -beleid. Deze informatie wordt gebruikt om onderwijsystemen internationaal te vergelijken en te verbeteren.
ICCS is een internationaal vergelijkend onderzoek, gecoördineerd door IAE (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Het doel van ICCS is om inzicht te krijgen in de manieren waarop jongeren worden voorbereid om hun rol als burger op zich te nemen in een wereld waarin contexten van democratie en burgerparticipatie blijven veranderen.
ICILS is een international vergelijkend onderzoek van de IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Het meet de computer- en informatievaardigheden onder 14-jarige leerlingen.
PIRLS is een internationaal vergelijkend onderzoek van de IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Het meet de leesprestaties van leerlingen in groep zes van het basisonderwijs.
TIMSS is een internationale studie van IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). TIMSS meet de vaardigheden en kennis van leerlingen in wiskunde en natuurwetenschappen in groep 6 van het primair onderwijs.
De Europese Commissie is het uitvoerend orgaan van de Europese Unie en speelt een belangrijke rol in het bevorderen van onderwijs en onderzoek in Europa. De Commissie verzamelt en analyseert data, vergelijkt nationale onderwijssystemen en doet beleidsaanbevelingen om de onderwijskwaliteit en -gelijkheid in Europa te verbeteren.
Eurostat is het statistiekbureau van de EU en beheert een grote database, die de Europese Commissie gebruikt om onderwijsbeleid te ondersteunen.
De Education and Training Monitor (ETM) is een jaarlijks rapport dat in november wordt uitgebracht door de Europese Commissie. Het biedt een uitgebreid overzicht van de prestaties en ontwikkelingen in het onderwijs binnen de Europese onderwijsruimte (EEA) en geeft belangrijke trends weer rondom recente ontwikkelingen op het gebied van leren.
Naast de Europese Commissie, de OESO en het IEA, spelen ook andere onderzoeksorganen een belangrijke rol in onderwijsonderzoek. Bijvoorbeeld het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in Nederland, dat nationale data verzamelt en analyseert over onderwijsprestaties en deelname. Daarnaast is het UNESCO Institute for Statistics (UIS) wereldwijd actief in het verzamelen en publiceren van onderwijsstatistieken om onderwijsontwikkelingen internationaal te monitoren.
Brede Welvaart gaat over hoe mensen hun leven en de kwaliteit van hun leefomgeving ervaren en wordt gemeten door onder andere het UNESCO Institute for Statistics (UIS) en het CBS. Brede welvaart een veelomvattender beeld over hoe het met ons gaat dan alleen economische welvaart. Brede welvaart wordt jaarlijks gemonitord op verschillende niveaus en gebieden. De Sustainable Development Goals (SDG’s) dienen daarbij als richtlijn.