International Computer and Information Literacy Study (ICILS)

ICILS (International Computer and Information Literacy Study) is een international vergelijkend onderzoek van de IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Het meet de computer- en informatievaardigheden onder 14-jarige leerlingen. Het onderzoek meet vooral twee belangrijke vaardigheidsdomeinen: Computer- en informatievaardigheden (CIL) zoals informatie zoeken, evalueren, gebruiken, en digitale content creëren, en Computational thinking (CT), wat verwijst naar het vermogen om problemen op te lossen via logisch redeneren en systematisch denken, vaak als voorbereiding op programmeren of algoritmisch denken.

Naast de prestaties van studenten verzamelt de studie een rijk scala aan contextuele gegevens over de thuis- en schoolomgeving van studenten. Zo verzamelt ICILS gegevens over de digitale infrastructuur op school, de digitale geletterdheid van leraren, het gebruik van ICT in de klas en de houding van leerlingen en leraren ten opzichte van technologie.
In 2028 komt er een nieuw component bij, namelijk AI-geletterdheid. Het is geen apart getoetst onderdeel, maar zal in elk domein en bij elke doelgroep terugkomen. 

Digitale vaardigheden zijn essentieel voor leren, werken en participeren in de maatschappij. ICILS biedt beleidsmakers en scholen internationaal vergelijkbare gegevens om te beoordelen hoe goed leerlingen voorbereid zijn op de digitale wereld, waar onderwijsbeleid en lerarenopleidingen verbetering nodig hebben en hoe technologie effectief kan worden ingezet in het onderwijs.

Nederland heeft in 2013 en 2023 mee gedaan aan dit onderzoek. De volgende afname is in 2028 waarvan de resultaten in 2029 zullen worden gepubliceerd.

Zie ook