International Early Learning and Child Wellbeing Study (IELS)

IELS (International Early Learning and Child Wellbeing Study) is een internationaal vergelijkend onderzoek ontwikkeld door de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het onderzoek meet onder de deelnemende vijfjarigen hoe zij het doen ten aanzien van beginnende geletterdheid, beginnende rekenvaardigheden, executieve functies (cognitieve vaardigheden) en sociaal-emotionele ontwikkeling (empathie). Dit zijn alle vier competenties die voorspellend zijn voor het succes in de verdere schoolloopbaan.

Kinderen doen het onderzoek op tablets onder begeleiding van een onderzoek administrator. Daarnaast vullen ouders en personeel vragenlijsten in over elk deelnemend kind en geven een indirecte analyse van dezelfde deelgebieden. 

Inzicht in de ontwikkeling van vijfjarigen helpt landen om de kwaliteit van het onderwijs aan jonge kinderen te verbeteren. Het laat zien wat het effect kan zijn van thuissituatie, pedagogische kwaliteit of sociaaleconomische achtergrond op de schoolloopbaan van kinderen. Zo draagt de informatie die voortkomt uit IELS bij aan gelijke kansen voor alle kinderen, vanaf de start van hun schoolloopbaan.

De pilotstudie van IELS vond plaats in 2018 in de Verenigde Staten, Engeland en Estland. Nederland neemt in 2025 voor het eerst deel.

Zie ook