International Civic and Citizenship Education Study (ICCS)
ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) is een internationaal vergelijkend onderzoek, gecoördineerd door IAE (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Het doel van ICCS is om inzicht te krijgen in de manieren waarop jongeren worden voorbereid om hun rol als burger op zich te nemen in een wereld waarin contexten van democratie en burgerparticipatie blijven veranderen.
ICCS richt zich op leerlingen het voorgezet onderwijs en brengt in kaart hoe het ervoor staat met de burgerschapscompetenties van leerlingen en hoe scholen het burgerschapsonderwijs vormgeven. Bij burgerschapscompetenties gaat het om kennis, vaardigheden en houdingen die leerlingen in staat stellen om deel te nemen aan de democratische samenleving. Denk dan bijvoorbeeld aan wat leerlingen weten over burgerschap en democratie; welke houdingen zij hebben ten opzichte van maatschappelijke kwesties; en hoe betrokken zij zijn (of willen zijn) bij hun gemeenschap.
De resultaten van ICCS helpen beleidsmakers, curriculumontwikkelaars en onderzoekers bij het (door)ontwikkelen van beleid ten aanzien van burgerschapsonderwijs. ICCS is uitgevoerd in 2009, 2016 en 2022. Deze studies richtten zich specifiek op de tweede klas van het voortgezet onderwijs. De nieuwe cyclus staat gepland voor 2027 waarbij mogelijk ook een meting in de vijfde klas van het vo (en eerste jaar mbo) wordt gedaan.