Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS)

PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) is een internationaal vergelijkend onderzoek van de IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Het meet de leesprestaties van leerlingen in groep zes van het basisonderwijs.

PIRLS onderzoekt in welke mate leerlingen in staat zijn om geschreven teksten te begrijpen en te interpreteren. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen lezen voor literair begrip (bijvoorbeeld verhalen of fictieve teksten begrijpen) en lezen voor informatief begrip (zoals informatieve of feitelijke teksten lezen en verwerken). Naast de toets bevat PIRLS ook uitgebreide vragenlijsten voor leerlingen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Die geven inzicht in leescultuur thuis, onderwijspraktijken op school, School- en klasomstandigheden en de houding van leerlingen ten opzichte van lezen.

Lezen is een kernvaardigheid die de basis vormt voor vrijwel alle verdere schoolvakken. PIRLS biedt landen de mogelijkheid om te zien hoe goed hun leerlingen presteren in vergelijking met andere landen, te begrijpen welke factoren bijdragen aan succesvol leesonderwijs en om trends in leesvaardigheid en leesmotivatie over de tijd te volgen. De resultaten van PIRLS worden gebruikt door beleidsmakers, onderwijsinstellingen en onderzoekers om het leesonderwijs te verbeteren en gelijke kansen te bevorderen.

De studie wordt elke vijf jaar uitgevoerd. De eerste PIRLS-meting vond plaats in 2001, en sindsdien is het onderzoek herhaald in 2006, 2011, 2016 en 2021. De eerst volgende afname staat gepland voor 2026. De resultaten hiervan verschijnen in 2027.

Cijfers uitgelicht

Zie ook