Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)

TIMSS is een internationale studie van IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). TIMSS meet de vaardigheden en kennis van leerlingen in wiskunde en natuurwetenschappen in groep 6 van het primair onderwijs.

TIMMS geeft inzicht in wat leerlingen weten en kunnen op het gebied van wiskunde en natuurwetenschap, hoe dit verandert over de tijd (trends) en hoe verschillen tussen landen verklaard kunnen worden (bv. onderwijsbeleid, lesmethoden, sociaaleconomische factoren).

Landen die deelnemen aan meerdere cycli van TIMSS kunnen trends in de prestaties van studenten volgen en tegelijkertijd veranderingen beoordelen die zich hebben voorgedaan in het curriculum, de instructie en andere aspecten van het onderwijs die van invloed zijn op het leren. TIMSS laat landen dus trends volgen in prestaties over de jaren heen, vergelijken hoe goed hun leerlingen het doen t.o.v. andere landen, onderwijshervormingen evalueren en data-gedreven beleidsbeslissingen nemen.

Het onderzoek wordt sinds 1995 elke vier jaar uitgevoerd. Nederland heeft aan elke cyclus meegedaan. De laatste publicatie was in 2023. De eerstvolgende afname staat gepland in 2027.

Cijfers uitgelicht

Zie ook