Teaching and Learning International Survey (TALIS)
TALIS (Teaching and Learning International Survey) is een internationaal vergelijkend onderzoek van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het onderzoekt de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders in het primair onderwijs (ISCED 1) en de onderbouw van het voortgezet onderwijs (ISCED 2)*.
Het onderzoek behandelt thema’s zoals de voorbereiding en opleiding van leraren, professionele ontwikkeling en bijscholing, lespraktijken en pedagogisch handelen, werkdruk, autonomie en tevredenheid, schoolleiderschap en schoolcultuur, en het gebruik van technologie en innovatie in de klas.
TALIS geeft leraren en schoolleiders een stem in het onderwijsbeleid. Het biedt internationaal vergelijkbare gegevens over hun ervaringen, percepties en behoeften. De resultaten helpen onder andere beleidsmakers bij het verbeteren van lerarenbeleid en schoolorganisatie en helpen onderzoekers om trends te analyseren in het onderwijsberoep wereldwijd. TALIS benadrukt het belang van leraren als sleutelfiguren voor onderwijskwaliteit.
De eerste TALIS-enquête vond plaats in 2008, gevolgd door edities in 2013, 2018 en 2024. De volgende ronde staat gepland voor 2030.
*De ISCED-mapping is de toewijzing van nationale onderwijssystemen aan de internationale ISCED-niveaus (International Standard Classification of Education) van UNESCO, zodat onderwijs wereldwijd vergelijkbaar is.
Cijfers uitgelicht
- Internationaal onderzoek leraren (TALIS) | Nederland internationaal vergeleken | OCW in cijfers
- Toedeling Nederlandse onderwijsprogramma's (ISCED) | Nederland internationaal vergeleken | OCW in cijfers