Aantrekkelijk werk voor leraren, schoolleiders en onderwijsondersteunend personeel

Op deze pagina staat de monitoringsmatrix voor 'Aantrekkelijk werk voor leraren, schoolleiders en onderwijsondersteunend personeel'. Dit is één van de subthema's van de beleidsprioriteit 'Goed en voldoende onderwijspersoneel' uit de begroting voor 2026 van OCW.

Het Ministerie van OCW zet via de lerarenstrategie in op voldoende leraren, ondersteunend personeel en schoolleiders die goed zijn opgeleid, hun vakkennis bijhouden, zich professionaliseren en met plezier in een aantrekkelijke omgeving werken. Goed onderwijspersoneel is een randvoorwaarde voor sterke onderwijskwaliteit waarbij aandacht is voor de uitdagingen rondom de arbeidsmarktkrapte.

Subthema

Aantrekkelijk werk voor leraren, schoolleiders en onderwijsondersteunend personeel

Door het tekort aan onderwijspersoneel en de hoge werkdruk, vooral in bepaalde regio’s, staan de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs onder druk. We werken daarom aan aantrekkelijk werk en goed werkgeverschap om zo voldoende leraren in het funderend onderwijs en docenten in het mbo, schoolleiders en onderwijs ondersteunend personeel te werven en te behouden voor een carrière in het onderwijs. Daarnaast werken we aan meer solidariteit en samenwerking in de onderwijsregio’s en vragen we mbo-instellingen ambitieuze en realistische doelen te stellen voor het carrièreperspectief van docenten. De aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt vraagt van het onderwijs om daarmee om te leren gaan. 

Beleid

Sector overstijgend

  1. Voldoende goed toegerust onderwijspersoneel: In de onderwijsregio’s werken besturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep samen om te zorgen voor voldoende en goed opgeleid onderwijspersoneel. Daarnaast zijn er de regelingen subsidie zij-instroom, de lerarenbeurs en de subsidie onderwijspersoneel opleiding tot leraar, die een tegemoetkoming bieden voor de lerarenopleiding voor respectievelijk zij-instromers en instructeurs. Ook is er de campagne werken met de toekomst, die zij-instromers en studiekiezers enthousiast maakt voor een baan in het onderwijs. Om meer inzicht te krijgen in de tekorten, ook op regionaal niveau, wordt in 2025 een tekortmeting in het po, vo en mbo uitgevoerd.
  2. Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL): Dit NGF-project heeft als doel de professionalisering van leraren te structureren en te stimuleren via een infrastructuur gedurende de gehele loopbaan. Dit draagt onder andere bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en kan de aantrekkelijkheid van het beroep vergroten.

Funderend onderwijs

  1. Aantrekkelijke werkomgeving: Wet strategisch personeelsbeleid en arbeidsmarktmaatregelen, en de wet versterken inspraak leraren en schoolleiders.
  2. Voldoende goed toegeruste leraren en schoolleiders: In aanvulling op het sectoroverstijgende beleid wordt ingezet op het terugbrengen van de overladenheid van het curriculum. Door meer eenduidige sturing en betrokkenheid vanuit de overheid wordt er ingezet op minder overladenheid.
  3. Continuïteit van onderwijs/omgaan met schaarste: Subsidieregeling meerurenmaatwerk, experiment andere dag- en weekindeling, pilot onderwijstijd vo.

Mbo

  1. Carrièreperspectief voor behoud van mbo-docenten: Vanuit de middelen uit de Werkagenda mbo 2023-2027 gaan instellingen het carrièreperspectief voor het onderwijzend personeel sterk verbeteren. Dat betekent: meer zicht op hogere inschaling, een vermindering van de werkdruk en meer mogelijkheden voor ontwikkeling en professionalisering. Dit zorgt de komende jaren voor een forse impuls voor de arbeidsvoorwaarden in het mbo.

Financiële middelen

Sectoroverstijgend

  1. Voldoende goed toegerust onderwijspersoneel
  • Onderwijsregio’s: €272,4 miljoen in 2026 beschikbaar op de regel Tekorten regio’s
  • Regeling zij-instroom en opleiden ondersteunend personeel: € 81,5 miljoen in 2026 beschikbaar op de regel Zij-instroom
  • Lerarenbeurs: € 64,4 miljoen in 2026 beschikbaar op de regel Lerarenbeurs
  • Campagne werken met de toekomst: € 1 miljoen beschikbaar op de regel Opdrachten
  1. Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL): € 73,1 miljoen onvoorwaardelijk en € 86,5 miljoen voorwaardelijk

Funderend onderwijs

  1. Aantrekkelijke werkomgeving:
  • Wet strategisch personeelsbeleid en arbeidsmarktmaatregelen: € 1,3 miljoen in 2026
  1. Voldoende goed toegeruste leraren en schoolleiders
  • Zie enkele posten onder ‘sectoroverstijgend’
  1. Continuïteit van onderwijs/omgaan met schaarste:
  • Subsidieregeling meerurenmaatwerk: € 5 miljoen in 2026 beschikbaar op de regel Overige subsidies
  • Experiment andere dag- en weekindeling: € 2 miljoen in 2026 beschikbaar op de regel Overige subsidies
  • Pilot onderwijstijd: € 264.000 in 2026

Mbo

  1. Carrièreperspectief voor behoud van mbo-docenten: Carrièreperspectief: in 2024-2027 is €142,2 miljoen per jaar beschikbaar vanuit de Regeling Kwaliteitsafspraken mbo.

Beleidsartikel

Beleidsindicatoren

Funderend onderwijs

Mbo

Onderzoek en monitoring

Funderend onderwijs

Mbo

Kamerbrieven

Funderend onderwijs en mbo

Mbo

Monitoringsmatrix per subthema

Voor de beleidsprioriteiten van OCW is voor elk sub-thema een monitoringsmatrix beschikbaar met informatie over de beleidsprioriteit waarbij het sub-thema hoort, belangrijke maatregelen die er onder vallen, de financiële middelen en beleidsindicatoren die bij de maatregelen horen, (SEA-)onderzoeken en bijbehorende kamerbrieven. De monitoringsmatrix wordt opgesteld voor de begroting en bij de verantwoording bijgewerkt op basis van de resultaten over het begrotingsjaar. 

Met name vanwege de integraliteit van de OCW-beleidsterreinen is er geen 1-op-1-relatie te maken tussen alle sub-thema’s, maatregelen en financiële middelen. De monitoringsmatrix zorgt er wel voor dat de koppeling tussen beleidsprioriteiten, sub-thema’s, maatregelen, financiële middelen en beleidsindicatoren inzichtelijker is.