(Voortgezet) speciaal onderwijs
Op deze pagina is cijfermatige informatie te vinden over het gespecialiseerd onderwijs. Het gaat om de volgende thema’s: de schoolprestaties in het vso, type problematiek in cluster 2, bekostigingscategorieën in cluster 3, deelname aan het residentieel onderwijs en ambulante begeleiding vanuit cluster 1 en 2 in het regulier bo en vo.
Schoolprestaties vso
In schooljaar 2021/2022 hebben 977 vso-leerlingen een schoolexamen gemaakt. Van hen zijn 951 geslaagd (97%). Het aantal vso-leerlingen dat een schoolexamen maakt is in vijf jaar 10% gestegen en is voor het eerst weer op het niveau van 2015/2016. In 2017/2018 slaagde 92% van de vso-leerlingen voor hun examen, in 2021/2022 is dat 97%. De schooljaren 2019/2020 en 2020/2021 werden gekenmerkt door coronamaatregelen, in deze jaren slaagde 99% en 98% van de vso-leerlingen. In 2015/2016 deed 96% van de vso-examenkandidaten een examen in vmbo, dat aandeel is gedaald tot 91% in 2021/2022.
Slagingspercentage examens vso
jaar | geslaagd |
---|---|
2011 | 89,3 |
2012 | 89,7 |
2013 | 93,3 |
2014 | 91,3 |
2015 | 92,6 |
2016 | 93,2 |
2017 | 92,2 |
2018 | 94,6 |
2019 | 98,5 |
2020 | 98,3 |
2021 | 97,3 |
In schooljaar 2021/2022 slaagde 97% van de vso-leerlingen die een schoolexamen hebben gemaakt. In 2017/2018 slaagde 92% van de vso-leerlingen voor hun examen. De schooljaren 2019/2020 en 2020/2021 werden gekenmerkt door coronamaatregelen, in deze jaren slaagde 99% en 98% van de vso-leerlingen.
jaar | geslaagd |
---|---|
2011 | 587 |
2012 | 677 |
2013 | 766 |
2014 | 877 |
2015 | 944 |
2016 | 930 |
2017 | 865 |
2018 | 795 |
2019 | 866 |
2020 | 893 |
2021 | 951 |
In schooljaar 2021/2022 hebben 977 vso-leerlingen een schoolexamen gemaakt. Van hen zijn 951 geslaagd. Het aantal vso-leerlingen dat een schoolexamen maakt is in vijf jaar 10% gestegen en is voor het eerst weer op het niveau van 2015/2016. De schooljaren 2019/2020 en 2020/2021 werden gekenmerkt door coronamaatregelen, in deze jaren slaagden 795 en 866 vso-leerlingen. In 2015/2016 deed 96% van de vso-examenkandidaten een examen in vmbo, dat aandeel is gedaald tot 91% in 2021/2022.
jaar | vmbo | havo | vwo |
---|---|---|---|
2011 | 92,2 | 7 | ,8 |
2012 | 95,2 | 4,8 | 0 |
2013 | 94 | 6 | 0 |
2014 | 94,5 | 5,4 | ,1 |
2015 | 96,3 | 3,7 | 0 |
2016 | 96,5 | 3,4 | ,1 |
2017 | 94,9 | 5,1 | 0 |
2018 | 95,2 | 4,8 | 0 |
2019 | 94,2 | 5,8 | 0 |
2020 | 94,4 | 5,5 | ,1 |
2021 | 90,9 | 8,9 | ,2 |
In schooljaar 2015/2016 deed 96% van de vso-examenkandidaten een examen in vmbo, dat aandeel is gedaald tot 91% in 2021/2022.
jaar | vmbo | havo | vwo |
---|---|---|---|
2011 | 606 | 46 | 5 |
2012 | 719 | 36 | 0 |
2013 | 772 | 49 | 0 |
2014 | 908 | 52 | 1 |
2015 | 981 | 38 | 0 |
2016 | 963 | 34 | 1 |
2017 | 890 | 48 | 0 |
2018 | 800 | 40 | 0 |
2019 | 828 | 51 | 0 |
2020 | 857 | 50 | 1 |
2021 | 888 | 87 | 2 |
In 2021/2022 deden 857 vso-leerlingen een vmbo-examen en 50 een havo-examen. In 2017/2018 waren dat 890 en 48 vso-leerlingen.
Type problematiek cluster 2
Cluster 2 leerlingen zijn dove of slechthorende kinderen, kinderen met ernstige communicatiemoeilijkheden of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben. Tip: door in de legenda op taalontwikkelingsstoornis (tos) te klikken verbergt u deze data en kunt u de trends in de overige data beter waarnemen.
Onderwijssoorten cluster 2 so in procenten
jaar | doof | slechthorend | tos | doof_zmlk | slechthorend_zmlk | doof_slechtziend |
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 4,7 | 6,8 | 85,6 | 1,8 | ,8 | ,3 |
2016 | 4,5 | 6,6 | 86,2 | 1,7 | ,7 | ,4 |
2017 | 4,4 | 6,2 | 86,6 | 1,6 | ,7 | ,4 |
2018 | 3,7 | 5,8 | 87,9 | 1,3 | 1 | ,4 |
2019 | 3,5 | 5,9 | 88,2 | 1 | ,9 | ,5 |
2020 | 3,5 | 5,8 | 88,2 | 1 | 1 | ,5 |
2021 | 3,3 | 5,8 | 88,5 | 1 | ,9 | ,5 |
2022 | 3,2 | 5,9 | 88,6 | ,9 | ,8 | ,5 |
De meeste so-leerlingen in cluster 2 hebben een taalontwikkelingsstoornis (tos) (89% in 2022). In 2022 is 3% van de cluster 2-leerlingen doof en 6% slechthorend. In 2017 was 4% doof, 6% slechthorend en had 87% tos.
jaar | doof | slechthorend | tos | doof_zmlk | slechthorend_zmlk | doof_slechtziend |
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 288 | 417 | 5242 | 108 | 50 | 17 |
2016 | 264 | 383 | 5033 | 97 | 42 | 22 |
2017 | 273 | 385 | 5370 | 100 | 45 | 25 |
2018 | 237 | 375 | 5684 | 82 | 62 | 25 |
2019 | 227 | 384 | 5757 | 68 | 61 | 30 |
2020 | 235 | 388 | 5849 | 68 | 64 | 30 |
2021 | 216 | 385 | 5855 | 68 | 57 | 32 |
2022 | 208 | 386 | 5791 | 58 | 55 | 35 |
De meeste so-leerlingen in cluster 2 hebben een tos, namelijk 5.791 leerlingen in 2022. In vijf jaar tijd neemt het aantal leerlingen toe, het aantal dove kinderen af en het aantal slechthorende leerlingen blijft ongeveer gelijk.
jaar | doof | slechthorend | doof_zmlk | slechthorend_zmlk | doof_slechtziend | tos |
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 6,9 | 85,3 | 5,1 | 1,7 | ,9 | |
2016 | 7,6 | 85,1 | 5 | 1,5 | ,8 | |
2017 | 7,8 | 81,6 | 5,5 | 4,2 | ,8 | |
2018 | 9,2 | 82 | 4,7 | 3 | 1,1 | |
2019 | 8,8 | 82,6 | 4 | 3,4 | 1,1 | |
2020 | 8 | 83,1 | 4,1 | 3,5 | 1,2 | |
2021 | 8,2 | 82,9 | 4,4 | 3,3 | 1,1 | |
2022 | 9,2 | 56,7 | 4,3 | 2,9 | 1,2 |
Tos is in 2022 voor het eerst ook in vso geregistreerd, bij 26% van de vso cluster 2-leerlingen. In vso zijn 82% van de cluster 2-leerlingen slechthorend of hebben tos.
Tos is in 2022 voor het eerst ook in vso geregistreerd, bij 394 van de vso cluster 2-leerlingen. In vso zijn 1.260 van de cluster 2-leerlingen slechthorend of hebben tos.
Bekostigingscategorieën cluster 3
Cluster 3 leerlingen zijn lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap, of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben.
Afhankelijk van de zorgbehoefte van een leerling krijgen schoolvestigingen in cluster 3 een hoge (H), midden (M) of lage bekostigingscategorie voor deze leerling.
Bekostigingscategorie cluster 3 so in procenten
jaar | laag | midden | hoog |
---|---|---|---|
2015 | 63,6 | 13,4 | 23 |
2016 | 64,3 | 15,7 | 20,1 |
2017 | 64,1 | 16,7 | 19,2 |
2018 | 66,9 | 15,7 | 17,4 |
2019 | 68,2 | 15,4 | 16,4 |
2020 | 67,1 | 16,5 | 16,3 |
2021 | 67,5 | 17 | 15,5 |
2022 | 69 | 16,6 | 14,5 |
In 2022 heeft 69% van de so cluster 3-leerlingen bekostigingscategorie laag, 17% bekostigingscategorie midden en 15% bekostigingscategorie hoog. De verdeling van bekostigingscategorieën in cluster 3 is veranderd, met name in bekostigingscategorie hoog. In so verandert deze verdeling meer dan in vso. Het aandeel so cluster 3-leerlingen met bekostigingscategorie hoog daalt van 19% in 2017 naar 15% in 2022. Het aandeel so-leerlingen in cluster 3 met bekostigingscategorie midden is in 2017 en in 2022 even hoog als in vso: 16%. Het aandeel so-leerlingen met bekostigingscategorie laag stijgt van 64% in 2017 naar 69% in 2022.
jaar | laag | midden | hoog |
---|---|---|---|
2015 | 7275 | 1536 | 2626 |
2016 | 7572 | 1847 | 2365 |
2017 | 7712 | 2008 | 2315 |
2018 | 8525 | 2000 | 2216 |
2019 | 9206 | 2080 | 2219 |
2020 | 9525 | 2348 | 2317 |
2021 | 10261 | 2588 | 2356 |
2022 | 10860 | 2610 | 2277 |
In 2022 hebben 10.860 so cluster 3-leerlingen bekostigingscategorie laag, 2.610 hebben bekostigingscategorie midden en 2.277 bekostigingscategorie hoog. In vijf jaar tijd is het aantal so-leerlingen met bekostigingscategorie laag en midden gegroeid. Het aantal so-leerlingen met bekostigingscategorie hoog daalde van 2017 tot en met 2022.
jaar | laag | midden | hoog |
---|---|---|---|
2015 | 72,2 | 7,4 | 20,4 |
2016 | 74 | 8,8 | 17,2 |
2017 | 73,6 | 9,6 | 16,7 |
2018 | 74,6 | 9,9 | 15,6 |
2019 | 76 | 9,9 | 14,2 |
2020 | 76,5 | 10 | 13,4 |
2021 | 76,9 | 10,4 | 12,8 |
2022 | 78,6 | 9,9 | 11,5 |
In 2022 heeft 79% van de vso cluster 3-leerlingen bekostigingscategorie laag, 10% bekostigingscategorie midden en 12% bekostigingscategorie hoog. De verdeling van bekostigingscategorieën in cluster 3 is in vso minder veranderd dan in so. Het aandeel vso cluster 3-leerlingen met bekostigingscategorie hoog daalt van 17% in 2017 naar 12% in 2022. Het aandeel vso-leerlingen in cluster 3 met bekostigingscategorie midden is in 2017 en in 2022 even hoog: 10%. Het aandeel leerlingen met bekostigingscategorie laag stijgt van 74% in 2017 naar 79% in 2022.
jaar | laag | midden | hoog |
---|---|---|---|
2015 | 11112 | 1143 | 3143 |
2016 | 11323 | 1349 | 2632 |
2017 | 11380 | 1487 | 2585 |
2018 | 11521 | 1522 | 2408 |
2019 | 11748 | 1529 | 2189 |
2020 | 11954 | 1568 | 2100 |
2021 | 12123 | 1638 | 2012 |
2022 | 12314 | 1558 | 1803 |
In 2022 hadden 12.123 vso-leerlingen in cluster 3 een bekostigingscategorie laag, 1.558 vso-leerlingen bekostigingscategorie midden en 1.803 leerlingen bekostigingscategorie hoog. Ook in vso cluster 3 neemt het aantal leerlingen met bekostigingscategorie laag toe,. Het aantal leerlingen met bekostigingscategorie midden neemt toe van 2017 tot en met 2022 en het aantal met bekostigingscategorie hoog neemt in deze periode af.
Residentieel onderwijs
Residentieel onderwijs is bedoeld voor een diverse groep jongeren met een complexe hulpvraag die in een jeugdhulpinstelling of een justitiële jeugdinrichting verblijven.
Leerlingen op een residentiële plaats in het so
jaar | residentiele_plaats |
---|---|
2015 | 2550 |
2016 | 2181 |
2017 | 1868 |
2018 | 1751 |
2019 | 1546 |
2020 | 1428 |
2021 | 1392 |
2022 | 1155 |
Op 1 oktober 2022 zitten 1.155 so-leerlingen op een residentiële plaats. Ten opzichte van 2017 is dit aantal gedaald.
jaar | residentiele_plaats |
---|---|
2015 | 3121 |
2016 | 2838 |
2017 | 2634 |
2018 | 2363 |
2019 | 2177 |
2020 | 1884 |
2021 | 1565 |
2022 | 1297 |
Op 1 oktober 2022 zitten 1.297 vso-leerlingen op een residentiële plaats. Dat is minder dan vijf jaar eerder.
Ambulante begeleiding - Primair Onderwijs
In 2022 heeft 0,1% van de basisschoolleerlingen een onderwijsarrangement vanuit cluster 1 en 0,5% vanuit cluster 2. Van 2017 tot 2022 nemen cluster 2-onderwijsarrangementen in bo met ongeveer de helft toe, in absolute en in relatieve zin. Er zijn ongeveer evenveel arrangementen vanuit cluster 1 als vijf jaar geleden.
ambulante begeleiding regulier bo in procenten
jaar | epi | arr1 | arr2 |
---|---|---|---|
2015 | 0 | 0 | ,2 |
2016 | 0 | 0 | ,2 |
2017 | 0 | 0 | ,4 |
2018 | 0 | 0 | ,4 |
2019 | 0 | 0 | ,4 |
2020 | 0 | 0 | ,4 |
2021 | 0 | 0 | ,4 |
2022 | 0 | 0 | ,4 |
jaar | epi | arr1 | arr2 |
---|---|---|---|
2015 | 99 | 805 | 3876 |
2016 | 76 | 822 | 4053 |
2017 | 14 | 856 | 4502 |
2018 | 31 | 911 | 4964 |
2019 | 38 | 917 | 5725 |
2020 | 32 | 900 | 5970 |
2021 | 29 | 828 | 5882 |
2022 | 33 | 835 | 6733 |
jaar | epi | arr1 | arr2 |
---|---|---|---|
2015 | ,2 | 0 | 1 |
2016 | ,2 | ,2 | 1 |
2017 | 0 | 0 | 1,2 |
2018 | ,2 | ,2 | 1,2 |
2019 | ,2 | ,2 | 1,4 |
2020 | ,2 | ,2 | 1,8 |
2021 | 0 | ,2 | 1,8 |
2022 | ,2 | ,2 | 2,2 |
jaar | epi | arr1 | arr2 |
---|---|---|---|
2015 | 45 | 24 | 330 |
2016 | 41 | 36 | 333 |
2017 | 9 | 30 | 392 |
2018 | 50 | 56 | 429 |
2019 | 55 | 95 | 532 |
2020 | 42 | 95 | 607 |
2021 | 30 | 98 | 651 |
2022 | 47 | 82 | 783 |
Ambulante begeleiding - Voortgezet Onderwijs
ambulante begeleiding vo in procenten
jaar | epi | arr1 | arr2 |
---|---|---|---|
2015 | 0 | 0 | ,2 |
2016 | 0 | 0 | ,2 |
2017 | 0 | 0 | ,2 |
2018 | 0 | 0 | ,2 |
2019 | 0 | 0 | ,2 |
2020 | 0 | 0 | ,2 |
2021 | 0 | 0 | ,2 |
2022 | 0 | 0 | ,2 |
Van leerlingen in regulier vo heeft 0,15% een onderwijsarrangement vanuit cluster 2, op 1 oktober 2022. 0,05% Heeft een onderwijsarrangement vanuit cluster 1, dat is ongeveer een vijfde meer dan vijf jaar eerder.
jaar | epi | arr1 | arr2 |
---|---|---|---|
2015 | 37 | 475 | 1770 |
2016 | 42 | 510 | 1569 |
2017 | 24 | 495 | 1498 |
2018 | 39 | 474 | 1507 |
2019 | 48 | 496 | 1336 |
2020 | 35 | 533 | 1300 |
2021 | 28 | 532 | 1187 |
2022 | 21 | 571 | 1326 |
In regulier vo hebben 1.326 leerlingen een onderwijsarrangement vanuit cluster 2, op 1 oktober 2022. Dat is minder dan in 2017. In 2022 hebben 571 een onderwijsarrangement vanuit cluster 1, dat is meer dan vijf jaar eerder. In regulier vo hebben 21 leerlingen een epilepsie-arrangement.