Studierichting van volwassenen met een diploma in het hoger onderwijs

In onderstaande grafieken kijken we naar de studierichting van volwassenen die een diploma hebben in het hoger onderwijs. In de tweede grafiek kijken we specifiek naar de studierichting van promovendi.

Studierichting van volwassenen met een diploma in het hoger onderwijs

Studierichting van volwassenen met een diploma in het hoger onderwijs Percentage van 25-64-jarigen met een hoger onderwijs diploma (2024)
LandEducatieKunst en geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, journalistiek en informatieBedrijfskunde, bestuurskunde en rechtWetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM)Gezondheid en welzijnAnders
NLD9%16%29%21%11%7%
VK5%25%13%
VS10%26%24%6%
FIN6%12%20%31%12%7%
DUI13%10%13%40%8%6%
DEN9%15%15%33%5%
BEL10%22%5%
FRA5%25%7%
OESO11%26%8%
EU2511%26%8%

De maatschappij heeft een duidelijke behoefte aan mensen in het onderwijs, de techniek en de zorg. Kijken we echter naar specifieke sectoren waarin ho-studenten afstuderen in EAG 2025, dan kent Nederland relatief weinig afgestudeerden in de sector Educatie (9% t.o.v. 11% in de OESO) en STEM (21% t.o.v. 26 in de OESO).

EAG 2025, tabel A1.3 Brontabel als csv (451 bytes)

Studierichting van promovendi

Studierichting van promovendi Verdeling van doctoraal afgestudeerden naar gekozen studierichting (2023)
LandKunst en geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, journalistiek en informatieBedrijfskunde, bestuurskunde en rechtGezondheid en welzijnWetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM)
NLD13%7%42%30%
VK25%7%17%46%
VS21%6%12%42%
FIN20%8%23%41%
DUI11%9%31%44%
DEN19%0%38%39%
BEL20%5%21%48%
FRA19%7%4%67%
OESO20%8%18%43%
EU2521%8%19%44%

Net als bij hoger opgeleiden in het algemeen zien we ook bij promovendi relatief weinig doctorstitels in het STEM-domein (30% t.o.v. 43% in OESO).

EAG 2025, tabel B4.2 Brontabel als csv (415 bytes)