Studierichting van volwassenen met een diploma in het hoger onderwijs
In onderstaande grafieken kijken we naar de studierichting van volwassenen die een diploma hebben in het hoger onderwijs. In de tweede grafiek kijken we specifiek naar de studierichting van promovendi.
Studierichting van volwassenen met een diploma in het hoger onderwijs
Land | Educatie | Kunst en geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, journalistiek en informatie | Bedrijfskunde, bestuurskunde en recht | Wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) | Gezondheid en welzijn | Anders |
---|---|---|---|---|---|---|
NLD | 9% | 16% | 29% | 21% | 11% | 7% |
VK | 5% | 25% | 13% | |||
VS | 10% | 26% | 24% | 6% | ||
FIN | 6% | 12% | 20% | 31% | 12% | 7% |
DUI | 13% | 10% | 13% | 40% | 8% | 6% |
DEN | 9% | 15% | 15% | 33% | 5% | |
BEL | 10% | 22% | 5% | |||
FRA | 5% | 25% | 7% | |||
OESO | 11% | 26% | 8% | |||
EU25 | 11% | 26% | 8% |
De maatschappij heeft een duidelijke behoefte aan mensen in het onderwijs, de techniek en de zorg. Kijken we echter naar specifieke sectoren waarin ho-studenten afstuderen in EAG 2025, dan kent Nederland relatief weinig afgestudeerden in de sector Educatie (9% t.o.v. 11% in de OESO) en STEM (21% t.o.v. 26 in de OESO).
Studierichting van promovendi
Land | Kunst en geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, journalistiek en informatie | Bedrijfskunde, bestuurskunde en recht | Gezondheid en welzijn | Wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) |
---|---|---|---|---|
NLD | 13% | 7% | 42% | 30% |
VK | 25% | 7% | 17% | 46% |
VS | 21% | 6% | 12% | 42% |
FIN | 20% | 8% | 23% | 41% |
DUI | 11% | 9% | 31% | 44% |
DEN | 19% | 0% | 38% | 39% |
BEL | 20% | 5% | 21% | 48% |
FRA | 19% | 7% | 4% | 67% |
OESO | 20% | 8% | 18% | 43% |
EU25 | 21% | 8% | 19% | 44% |
Net als bij hoger opgeleiden in het algemeen zien we ook bij promovendi relatief weinig doctorstitels in het STEM-domein (30% t.o.v. 43% in OESO).