Leven Lang Ontwikkelen

Op deze pagina staat de monitoringsmatrix voor ‘Leven Lang Ontwikkelen'. Dit is één van de subthema's van de beleidsprioriteit ‘Iedereen is nodig’ uit de begroting voor 2026 van OCW.

Een goede opleiding, (digitale) vaardigheden en kritisch kunnen denken zijn essentieel voor de economische ontwikkeling en het aanpakken van grote transities. Het Ministerie van OCW beoogt dat ieder talent wordt ingezet voor de steeds krapper wordende arbeidsmarkt én dat iedereen zo goed mogelijk kan meedoen in de samenleving, ook in het kader van brede welvaart en sociale cohesie.

Subthema

Leven Lang Ontwikkelen

De beleidsinzet op Leven Lang Ontwikkelen (LLO) heeft tot doel om de LLO-participatie in Nederland te vergroten zodat mensen een duurzame positie op de arbeidsmarkt verwerven of behouden, bijdragen aan de arbeidsproductiviteit en aan maatschappelijke uitdagingen.

Beleid

  1. Vereenvoudiging deelname op onderdelen van formeel onderwijs: Inwerkingtreding van wet Verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt (VABA).
  2. Verkenning verbreding wettelijke taak LLO: Opstellen beleidsreactie n.a.v. verkenning verbreding wettelijke taak LLO. Follow-up n.a.v verkenning, afhankelijk van uitkomsten. Verkenning naar de juridische mogelijkheden voor meer ruimte in de beleidsregel publiek-privaat.
  3. Bevorderen gebruik microcredentials en certificaten: Uitvoering diverse pilots op gebied van microcredentials.
  4. Beter verbinden van informeel, non-formeel en formeel leren: Afronding NGF-programma’s Leeroverzicht en Vaardig Met Vaardigheden en vervolgens overdracht naar structureel beheer.
  5. Samenwerking bedrijfsleven en opleiders: Opschaling van NGF-programma LLO-Collectief van 2 naar 20 regio’s. Uitvoering en monitoring van subsidieregeling LLO-Katalysator.
  6. Stimuleren werken en leren via mbo-bbl en duaal hoger onderwijs: Evaluatie leven lang leren krediet. Uitvoering verkenning naar publiek-private leerrekening

Financiële middelen

  • Voor het generieke LLO-beleid zijn geen specifieke middelen beschikbaar. Uitzondering hierop is:
    2. Verkenning verbreding wettelijke taak LLO: De verkenning naar de uitbreiding van een wettelijke opdracht voor LLO in 2025 € 500.000.
  • Vanuit het Nationaal Groeifonds worden enkele programma’s gefinancierd die bijdragen aan LLO beleid
    4. Beter verbinden van informeel, non-formeel en formeel leren: Leeroverzicht € 20 miljoen van 2022 t/m 2026;
    4. Beter verbinden van informeel, non-formeel en formeel leren: Vaardig Met Vaardigheden € 25 miljoen van 2022 t/m 2026;
    5. Samenwerking bedrijfsleven en opleiders: LLO- Katalysator € 167 miljoen van 2023 t/m 2026
    5. Samenwerking bedrijfsleven en opleiders: LLO-Collectief: € 50,5 miljoen van 2025 t/m 2027

Beleidsartikel

Beleidsindicatoren

Algemeen:

  • Aandeel instromende mbo-studenten voor bij- of omscholing per sectorkamer
  • Aandeel diploma’s BBL voor bij- en omscholen van werkenden en werkzoekenden

Onderzoek en monitoring

1. Vereenvoudiging deelname op onderdelen van formeel onderwijs: Verkenning derde leerweg (HOS)

2. Verkenning verbreding wettelijke taak LLO: Verkenning uitbreiding wettelijke opdracht LLO

3. Bevorderen gebruik microcredentials en certificaten:  Verkenning & pilots microcredentials (mbo, hbo, wo; publiek en privaat; formeel en non-formeel onderwijs)

3.  Bevorderen gebruik microcredentials en certificaten:  Monitor Flexibilisering (vervolg)

3. Bevorderen gebruik microcredentials en certificaten:  Monitor LLO

5. Samenwerking bedrijfsleven en opleiders: Onderzoek Impactmonitor LLO Collectief

6. Stimuleren werken en leren via mbo-bbl en duaal hoger onderwijs: Verkenning infrastructuur individuele leerrekening i.s.m. SZW

Kamerbrieven

  1. Vereenvoudiging deelname op onderdelen van formeel onderwijs:  Voorstel van wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt (16 december 2024) Voorstel van wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt | Brief | Rijksoverheid.nl en Wetsvoorstel Verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt | Overheid.nl | Wetgevingskalender

Algemeen:

Monitoringsmatrix per subthema

Voor de beleidsprioriteiten van OCW is voor elk sub-thema een monitoringsmatrix beschikbaar met informatie over de beleidsprioriteit waarbij het sub-thema hoort, belangrijke maatregelen die er onder vallen, de financiële middelen en beleidsindicatoren die bij de maatregelen horen, (SEA-)onderzoeken en bijbehorende kamerbrieven. De monitoringsmatrix wordt opgesteld voor de begroting en bij de verantwoording bijgewerkt op basis van de resultaten over het begrotingsjaar. 

Met name vanwege de integraliteit van de OCW-beleidsterreinen is er geen 1-op-1-relatie te maken tussen alle sub-thema’s, maatregelen en financiële middelen. De monitoringsmatrix zorgt er wel voor dat de koppeling tussen beleidsprioriteiten, sub-thema’s, maatregelen, financiële middelen en beleidsindicatoren inzichtelijker is.