Nationaal versterkingsplan microchipindustrie

Op deze pagina staat de monitoringsmatrix voor 'Nationaal versterkingsplan microchipindustrie'. Dit is één van de subthema's van de beleidsprioriteit 'Een sterke basis en hoge kwaliteit' uit de begroting voor 2026 van OCW.

Nederland staat voor grote uitdagingen, daardoor zijn onze strategische autonomie en ons concurrentievermogen van groot belang. Tegelijkertijd staan de overheidsfinanciën onder druk, waardoor bezuinigingen onontkoombaar zijn. Binnen deze kaders wordt gewerkt aan onderwijs en wetenschap van hoge kwaliteit, met als doel een weerbare samenleving met voldoende en kwalitatief hoogwaardig menselijk kapitaal. Onderwijs is de sleutel om de productiviteit, en daarmee onze welvaart, aan te jagen. Leerlingen en studenten dienen de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap beter te gaan beheersen. Mensen zijn weerbaarder wanneer zij goed kunnen lezen en schrijven, informatie kritisch kunnen verwerken en zelfstandig een afgewogen mening kunnen vormen. Daarnaast is het doel om de maatschappelijke impact van kennis uit onderzoek te vergroten.

Sub-thema

Nationaal versterkingsplan microchipindustrie

De microchipindustrie is een van de belangrijkste pijlers van het huidige en het toekomstige verdienvermogen van Nederland. Het kabinet investeert in de verbetering van het ondernemingsklimaat voor de microchipindustrie in Nederland.

Beleid

  • Vanuit de vier regio’s: Brainport, Twente, Delft en het Noorden wordt ingezet om extra talent op te leiden, via het initiële onderwijs en via om- en bijscholing (llo).

Financiële middelen

  • Nationaal versterkingsplan: incidenteel € 450 miljoen tot en met 2030 en vanaf 2031 structureel € 80 miljoen per jaar beschikbaar. Er wordt gerekend op € 310 miljoen cofinanciering. De incidentele middelen staan op de begroting van EZ en zullen via RVO uitgekeerd worden aan de regio’s.
  • Voor 2026 is er € 57 miljoen beschikbaar voor het opleiden van initiële studenten en voor om- en bijscholing (llo).

Beleidsartikel

Beleidsindicatoren

De beleidsindicatoren worden op dit moment nog ontwikkeld. Naar verwachting zullen er indicatoren worden ontwikkeld op in- en uitstroom en de stay-rate.

Onderzoek en monitoring

  • In de eerste fase van de aanpak wordt primair gekeken naar de kwaliteit van de aanpak met een doorkijk naar hoe realistisch de verwachte kwantitatieve doelstellingen zijn.
  • Elke twee jaar bezoekt een visitatiecommissie de regio’s voor de evaluatie van de voortgang (oa op basis van beleidsindicatoren) op hun plannen (stage-gate).
  • Het Platform Talent voor Technologie (PTvT) voert de monitoring en evaluatie uit en ondersteunt bij de vormgeving van de lerende aanpak.

Kamerbrieven

Monitoringsmatrix per subthema

Voor de beleidsprioriteiten van OCW is voor elk sub-thema een monitoringsmatrix beschikbaar met informatie over de beleidsprioriteit waarbij het sub-thema hoort, belangrijke maatregelen die er onder vallen, de financiële middelen en beleidsindicatoren die bij de maatregelen horen, (SEA-)onderzoeken en bijbehorende kamerbrieven. De monitoringsmatrix wordt opgesteld voor de begroting en bij de verantwoording bijgewerkt op basis van de resultaten over het begrotingsjaar. 

Met name vanwege de integraliteit van de OCW-beleidsterreinen is er geen 1-op-1-relatie te maken tussen alle sub-thema’s, maatregelen en financiële middelen. De monitoringsmatrix zorgt er wel voor dat de koppeling tussen beleidsprioriteiten, sub-thema’s, maatregelen, financiële middelen en beleidsindicatoren inzichtelijker is.