Verbinding met de regio hbo
Hogescholen zijn op diverse manieren verbonden met de regio. Hogescholen hebben zowel publiek-private als publiek-publieke samenwerkingsverbanden in de regio. Bij publiek-private samenwerkingsverbanden wordt er bijvoorbeeld samengewerkt met lokale ondernemers. Voorbeelden van publiek-publieke samenwerkingsverbanden zijn samenwerking met andere regionale kennisinstellingen, zoals mbo en wo, en maatschappelijke organisaties zoals gemeenten en zorginstellingen.
Deze kwalitatieve indicator laat voorbeelden zien van de verschillende soorten samenwerkingen die hogescholen in de regio aangaan per (onderwijs)sector.
Verbinding met de regio
Omschrijving project | Onderwijssector | Samenwerkingsvorm | Partners |
---|---|---|---|
Foodscape: het stimuleren van een inclusieve voedselomgeving waarin comsumenten toegang hebben tot gezond en duurzaam voedsel. | Agro en Food | Publiek-privaat | Lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken (Aeres Groep), Flevo Campus en gemeente Almere. |
Gaslekken opsporen met robothond: onderzoek naar de technische haalbaarheid van het gebruik van robots bij gaslekmetingen. | Betatechniek | Publiek-privaat | Lectoraat SMART (Saxion) en netbeheerder Alliander. |
Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise: onderzoek naar een betrouwbare, duurzame, betaalbare elektriciteitsvoorziening. | Betatechniek | Publiek-privaat | Sustainable Electircal Energy Centre of Expertise (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), energie-gerelateerde bedrijven en -instellingen, ondernemingen en overheden. |
Visie voor West-Brabant: vaststellen economische koers en ambitie van de regio rondom de thema's toegepaste technologie en creativiteit gericht op artificial intelligence en gaming en resilient region. | Economie | publiek-privaat | Breda University of Applied Sciences, Economic Board West-Brabant, overheid, onderwijs en bedrijfsleven. |
Arbeidspotentieel van werkzoekenden: het realiseren van een inclusieve leer- en werkomgeving waarin sociale en technologische innovaties optimaal worden benut. | Hogere sociale studies | Publiek-privaat | Saxion, mkb-bedrijven en regionale werkbedrijven. |
Joint Research Center Zeeland: projecten op het gebied van water, energie, food en biobased economy. | Agro en Food | Publiek-publiek | HZ University of Applied Sciences, Joint Research Center Zeeland, Scalda en UCR. |
Baanbrekend Perspectief: ontwikkelen van integraal aanbod van HR- en loopbaaninterventies voor het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van oudere werknemers. | Economie | publiek-publiek | Consortium: Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden, Hanzehogeschool, Universitair Medisch Centrum Groningen en het Zorg Innovatie Forum. |
Werkplaats Sociaal Domein: thuiswonenden ouderen met dementie zo lang mogelijk thuis laten wonen met een goede kwaliteit van leven. | Gezondheidszorg | Publiek-publiek | Lectoraat Zorg Rond het Levenseinde (Avans Hogeschool), Werkplaats Sociaal Domein, Lerend Netwerk Dementie-dilemma's, netwerkpartners en andere betrokkenen. Gefinancierd door ministerie van VWS. |
Sociale Robotica in de gehandicaptensector: onderzoek naar de impact van sociale robot Ivy op clienten en medewerkers. | Gezondheidszorg | Publiek-publiek | Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg (Zuyd Hogeschool), Universiteit Maastricht, regionale zorgorganisaties en CZ-zorgkantoor. |
Herstelgericht werken in de forensische psychiatrie: onderzoek naar slachtofferbewust werken, versterken van het professioneel handelingskader. | Hogere sociale studies | Publiek-publiek | Lectoraat Transmuraal Herstelgericht werken (Avans Hogeschool) en forensisch psychiatrische kliniek de Woenselse Poort. |
Marineterrein: bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke en stedelijke uitdagingen en doorontwikkeling van het innovatiedistrict Marineterrein. | Kunst | Publiek-publiek | Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions en Codam Coding College. |
PRIKKEL: project rondom de thematiek van prikkels en overprikkeldheid. | Kunst | Publiek-publiek | Lectoraat Performatieve Maakprocessen (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), De Nieuwe Utrechtse School, residenties van kunstenaars en wetenschappers, Buitenplaats Doornburgh. |
Kind en Educatie: opleiden van professionals die het kind centraal stellen, interprofessioneel inzetbaar zijn, domeinoverstijgend samenwerken en flexibel kunnen switchen tussen verschillende functies en rollen. | Onderwijs | Publiek-publiek | Innovatiecluster Kind en Educatie (Hogeschool KPZ), primair onderwijs, kinderopvang, welzijn en jeugdzorg, mbo- en hbo-instellingen. |
Kansengelijkheid in Almere: kansengelijkheid en inclusie in het onderwijs voor kinderen en jongeren van 0-27 jaar. | Onderwijs | publiek-publiek | Lectoraat Urban Care and Education (Windesheim), kinderopvang, JGZ, schoolbesturen, gemeente Almere. |
In de tabel worden 5 voorbeelden gegeven van publiek-private samenwerkingsverbanden en 9 voorbeelden van publiek-publieke samenwerkingsverbanden.
Deze indicator geeft voorbeelden van de manieren waarop het praktijkgericht onderzoek bijdraagt aan de doelen uit het bestuursakkoord 2022, zoals aansluiting bij de (regionale) arbeidsmarktvraag, bijdrage aan de economische en maatschappelijke ontwikkelingen in de regio, de vitalisering van krimpregio’s, en op langere termijn, bijdragen aan inzichten in de maatschappelijke impact in de regio.
Zo is het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise betrokken bij een publiek-private samenwerking waarin gewerkt wordt aan een betrouwbare, duurzame en betaalbare elektriciteitsvoorziening. Een illustratief voorbeeld van een is het publiek-publieke samenwerkingsverband is de Werkplaats Sociaal Domein. Hier wordt gewerkt aan het zo lang mogelijk thuis laten wonen van ouderen met dementie met een goede kwaliteit van leven.