Thuiszittende kinderen en jongeren

Het tegengaan van (langdurig) verzuim is essentieel om ervoor te zorgen dat elk kind en iedere jongere een passende plek heeft in het onderwijs en zich kan ontwikkelen. Met de verzuimaanpak werken we aan het terugdringen van het aantal kinderen en jongeren dat (onnodig) thuiszit. Deze pagina biedt inzicht in het aantal thuiszittende kinderen en jongeren.

Deze aanpak rondom het terugdringen van verzuim staat niet op zichzelf maar is in brede zin onderdeel van de Verbeteraanpak Passend Onderwijs. De noodzaak om te blijven werken aan een verzuimaanpak blijkt uit deze verzuimcijfers. Hierbij is onze inzet drieledig: (1) we verscherpen én versterken via het wetsvoorstel Terugdringen schoolverzuim de preventieve verzuimaanpak van scholen, samenwerkingsverbanden en leerplichtambtenaren, (2) we creëren meer ruimte voor flexibiliteit en maatwerk met digitaal afstandsonderwijs en onderwijszorgarrangementen en (3) er volgt meer ruimte voor onderwijsaanbod aan niet-ingeschreven kinderen en jongeren zodat zij zich beter kunnen ontwikkelen.

Om zicht te krijgen in het verloop van het aantal thuiszittende kinderen in Nederland, wordt jaarlijks informatie verzameld van gemeenten over definitieve verzuimmeldingen. Onder ‘thuiszittende kinderen’ wordt hier de leer- en kwalificatie plichtige leerlingen volgens de Leerplichtwet bedoeld. Jaarlijks leveren alle gemeenten cijfers over verzuim aan OCW via de Leerplichttelling. Deze worden daarna gedeeld met de Tweede Kamer.

Meer informatie over de leerplichttelling kunt u vinden in de volgende stukken:
Kamerbrief over passend onderwijs (2025)
Leerplichttelling (2023-2024) - (Rijksoverheid.nl)
DUO Open onderwijsdata verzuim - (www.duo.nl)

Onderstaande grafiek geeft inzicht in het landelijke totaal aantal leer- en kwalificatieplichtige jongeren met geregistreerd verzuim. Binnen de grafiek wordt een uitsplitsing gemaakt naar:

  • Het aantal jongeren waarvoor het verzuim wordt afgehandeld via terugleiding of op een andere wijze is opgelost
  • Het eindresultaat – het aandeel jongeren waarbij het verzuim na terugleiding geregistreerd blijft

Thuiszittende Kinderen

Thuiszittende Kinderen Het totaal aantal leer- en kwalificatieplichtige jongeren met geregistreerd verzuim en het aandeel jongeren waarvoor het verzuim wordt afgehandeld via teruggeleiding of op een andere wijze is opgelost
SchooljaarTotaal aantal jongeren geregistreerd verzuimTeruggeleid en-of anderzins opgelostEindresultaat
2016-2017868152453436
2017-2018868952553434
2018-2019887552053670
2019-2020895551453810
2020-2021881945964223
2021-20221348673486138
2022-202317588664010948
2023-202419273847310800

Het totaal aantal leer- en kwalificatieplichtige jongeren met geregistreerd verzuim bleef in de eerste schooljaren tussen 2016-2017 en 2020-2021 op een vrijwel gelijk niveau. Vanaf het schooljaar 2021-2022 is sprake van een toename. Deze groei zet zich voort in de jaren daarna, al vlakt deze in 2023-2024 licht af ten opzichte van eerdere jaren.

Het aandeel jongeren waarvoor het verzuim wordt afgehandeld via terugleiding of op een andere wijze is opgelost, laat vanaf 2020-2021 een geleidelijke stijging zien. In vergelijking met eerdere jaren is dit aandeel in de laatste periode relatief hoog.

Het eindresultaat – het aandeel jongeren waarbij het verzuim na terugleiding geregistreerd blijft – neemt in de meest recente schooljaren eveneens toe. Deze oplopende trend is zichtbaar vanaf 2020-2021 en loopt door tot 2023-2024. De grafiek laat zo een verschuiving zien in de verhouding tussen het totaal aantal betrokken jongeren en de uitkomsten van de opvolging.

Brontabel als csv (322 bytes)

Bij verzuim kan een onderscheid worden gemaakt tussen absoluut verzuim en langdurig relatief verzuim langer dan vier weken
Absoluut verzuim betekent dat de jongere in leer- of kwalificatieplichtige leeftijd niet is ingeschreven bij een onderwijsinstelling en geen vrijstelling heeft. 
Langdurig relatief verzuim langer dan 4 weken betekent dat de jongere in leer- of kwalificatieplichtige leeftijd wel is ingeschreven op een school, maar de leerling langer dan vier weken continu (ongeoorloofd) verzuimt zonder dat er een vrijstelling is of een geldige reden of verklaring die door de leerplichtambtenaar als legitiem wordt beoordeeld.

Onderstaande grafiek toon het absoluut verzuim en langdurig relatief verzuim langer dan 4 weken over de afgelopen 8 jaren.

Thuiszittende kinderen

Thuiszittende kinderen Verloop aantallen absoluut verzuim en langdurig relatief verzuim van afgelopen 8 schooljaren
SchooljaarAbsoluut VerzuimLangdurig Relatief VerzuimVerzuim totaal
2016-2017456541168681
2017-2018451541748689
2018-2019495839178875
2019-2020557033858955
2020-2021549133288819
2021-202210240324613486
2022-202313707388117588
2023-202414979429419273

Absoluut verzuim bleef gedurende de pandemiejaren opvallend stabiel, met slechts een lichte stijging. Vanaf het schooljaar 2021-2022 is echter een duidelijke omslag zichtbaar: het aantal meldingen neemt sindsdien fors toe. In de daaropvolgende jaren zet deze trend zich voort met een sterke stijging. Deze ontwikkeling wordt door gemeenten grotendeels toegeschreven aan de toestroom van leerplichtige kinderen uit vluchtgebieden, zoals Oekraïne.

Langdurig relatief verzuim langer dan 4 weken laat juist een tegengestelde trend zien in de jaren tot en met 2021-2022. In die periode is sprake van een geleidelijke daling. Daarna keert het beeld om: de laatste twee jaren vertonen een stijging, waarbij het niveau uiteindelijk iets boven dat van 2016-2017 uitkomt. 

Wanneer beide vormen van verzuim samen worden bekeken, ontstaat tot en met 2020-2021 een relatief stabiel totaalbeeld. Daarna volgt een duidelijke toename, voornamelijk gedreven door het absolute verzuim. Dit verklaart ook de scherpe stijging in het totaalbeeld van de afgelopen jaren.

Brontabel als csv (285 bytes)