Omvang tekorten leraren en schoolleiders (po)
De actuele tekorten aan leraren en schoolleiders worden in kaart gebracht door scholen te vragen om de tekorten te registreren. Daarbij is gevraagd naar twee soorten tekorten: openstaande en verborgen vacatures. Dat openstaande vacatures een tekort zijn spreekt vanzelf. Verborgen vacatures zijn plekken die weliswaar bezet zijn, maar niet op de manier die de eerste keuze van de school zou zijn. Bijvoorbeeld door het inzetten van ambulante medewerkers, zij-instromers of door groepen anders in te delen.
Voor het po is in 2022 een landelijke uitvraag gedaan, voor vo is de methode in dat jaar toegepast op de G5. Het voornemen is om in 2023 ook voor vo landelijk te meten.
De grafiek 1a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in fte voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 1a - omvang tekorten aan leraren in aantallen fte (2022)
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 5100 | 2800 | 7900 |
speciaal basisonderwijs | 400 | 300 | 700 |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 700 | 400 | 1100 |
Totaal | 6200 | 3500 | 9700 |
In absolute termen kampt het basisonderwijs met de grootste tekorten aan leraren, zowel regulier als vervanging.
De grafiek 1b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in procenten voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 1b: Omvang tekorten aan leraren in procenten (2022
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 5,90% | 3,30% | 9,20% |
speciaal basisonderwijs | 8,70% | 6,50% | 15,20% |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 6,20% | 3,50% | 9,70% |
Totaal | 6,10% | 3,40% | 9,50% |
Het speciaal basisonderwijs heeft relatief gezien het hoogste percentage tekort aan leraren en het basisonderwijs heeft relatief gezien het laagste percentage tekort van alle drie typen onderwijs en per type categorie tekort.
De grafiek 2a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in fte voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 2a: omvang tekorten aan schoolleiders in aantallen fte (2022)
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 550 | 390 | 940 |
speciaal basisonderwijs | 50 | 20 | 70 |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 70 | 40 | 110 |
Totaal | 670 | 450 | 1120 |
In absolute termen kampt het basisonderwijs met de grootste tekorten aan schoolleiders, zowel regulier als vervanging.
De grafiek 2b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in procenten voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 2b: omvang tekorten aan schoolleiders in procenten (2022)
schooltype tekort | Regulier tekort percentage | Vervanging percentage | Totaal percentage |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 7,90% | 5,60% | 13,50% |
speciaal basisonderwijs | 13,20% | 5,30% | 18,40% |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 7,50% | 4,30% | 11,80% |
Totaal | 8,10% | 5,40% | 13,60% |
Het speciaal basisonderwijs heeft relatief gezien het hoogste percentage tekort aan schoolleiders en het (voortgezet) speciaal onderwijs heeft relatief gezien het laagste percentage tekort van alle drie typen onderwijs en per type categorie tekort.