Onderscheid NL, EER en niet-EER bij anderstalige opleidingen en trajecten

Het meten van de onderwijstaal is belangrijk door de invloed van opleidingstaal op de instroom van internationale studenten. Hierbij geeft ook het verschil tussen EER- en niet-EER studenten inzicht in de instroom.

c

De instroom in anderstalige ba opleidingen en trajecten in het wo, uitgesplitst naar Nederlands, EER, en niet-EER

De instroom in anderstalige ba opleidingen en trajecten in het wo, uitgesplitst naar Nederlands, EER, en niet-EER Aantal x1.000
PeriodeNederlandsEERNiet-EER
201615,6586,7971,546
201718,9488,2232,102
201823,4339,9812,804
201923,83110,3043,281
202026,03112,0853,659
202123,77414,9014,302
202221,75715,0554,744

De instroom uit zowel EER-landen als niet-EER-landen in anderstalige ba opleidingen in het wo is sinds 2016 onafgebroken gestegen: van bijna 6,8 duizend nieuwe inschrijvingen in 2016 naar ruim 15 duizend nieuwe inschrijvingen in 2022 voor de instroom uit EER-landen; en van ruim anderhalf duizend nieuwe inschrijvingen in 2016 naar ruim 4,7 duizend nieuwe inschrijvingen in 2022 voor de instroom uit niet-EER-landen. De internationale instroom uit EER-landen in anderstalige ba opleidingen is sinds 2016 groter gebleven dan die uit niet-EER-landen. Sinds 2016 nam de instroom uit Nederland in anderstalige ba opleidingen tot en met 2020 toe (van bijna 15,7 duizend nieuwe inschrijvingen in 2016 naar ruim 26 duizend nieuwe inschrijvingen in 2020); daarna nam die af (naar bijna 22 duizend nieuwe inschrijvingen in 2022).

Brontabel als csv (213 bytes)

De grafiek laat zien hoe de instroom van Nederlandse studenten, EER-studenten en niet-EER studenten in anderstalige ma opleidingen en trajecten in het wo door de tijd heen veranderd is.

De instroom in anderstalige ma opleidingen en trajecten in het wo, uitgesplitst naar Nederlands, EER, en niet-EER

De instroom in anderstalige ma opleidingen en trajecten in het wo, uitgesplitst naar Nederlands, EER, en niet-EER Aantal x1.000
PeriodeNederlandsEERNiet-EER
201622,2247,1083,944
201723,9197,734,131
201824,9088,2954,574
201926,0568,9344,67
202031,83511,0054,303
202130,77411,775,9
202226,67610,5575,749

De instroom uit zowel EER-landen als niet-EER-landen in anderstalige ma opleidingen in het wo was in 2022 groter dan in 2016. Sinds 2020 is de internationale instroom uit EER-landen in anderstalige ma opleidingen ruim boven de tienduizend nieuwe inschrijvingen gebleven. In zowel 2021 als 2022 waren er ruim vijfduizend nieuwe inschrijvingen van studenten uit niet-EER-landen. De internationale instroom uit EER-landen in anderstalige ma opleidingen is sinds 2016 groter gebleven dan die uit niet-EER-landen. Sinds 2016 nam de instroom uit Nederland in anderstalige ma opleidingen tot en met 2020 toe (van ruim 22 duizend nieuwe inschrijvingen in 2016 naar bijna 32 duizend nieuwe inschrijvingen in 2020); daarna nam die af (naar bijna 27 duizend nieuwe inschrijvingen in 2022).

Brontabel als csv (207 bytes)