Voortijdig schoolverlaten

Het aantal jongeren dat in een schooljaar zonder diploma het onderwijs verlaat, beïnvloedt het slagingspercentage en daarmee het onderwijsrendement. 

Zowel Europa als Nederland zetten in op het tegengaan van voortijdig schoolverlaten. Het streven is dat in 2020 maximaal 10% van de 18- tot en met 24-jarigen het onderwijs voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, heeft verlaten. Voor Nederland is de nationale doelstelling 8%. De Europese indicator voor voortijdige schooluitval (vsv) laat het percentage jongeren tussen de 18-24 jaar buiten onderwijs en zonder startkwalificatie zien. Deze indicator laat een daling in voortijdig schooluitval zien in Nederland van 15,4% in 2000 naar 7,3% in 2018. In Nederland is er een sterke daling, maar Nederland behoort (in absolute zin) nog niet tot de landen waar dit percentage het laagst is en dus behoort Nederand nog niet tot de toppresteerders van Europa. Landen met een lager percentage vsv’ers in 2018 zijn bijvoorbeeld Griekenland (4,7%), Polen (4,8%) en Zwitserland (4,2%).

Voortijdig schoolverlaten Percentage voortijdig schoolverlaters van 18 -24 jaar (2018)
Label NaamgevingLabel Data
Albani�
Andorra
Wit Rusland
Belgi�8,6
Bosni� en Herzegovina
Bulgarije12,7
Cyprus7,8
Denemarken10,2
Duitsland10,3
Estland11,3
Faer�er
Finland8,3
Frankrijk8,9
Griekenland4,7
Hongarije12,5
Ierland5
IJsland21,5
Itali�14,5
Kosovo
Kroati�3,3
Letland8,3
Liechtenstein
Litouwen4,6
Luxemburg6,3
Macedoni�7,1
Malta17,5
Moldavi�
Monaco
Montenegro4,6
Nederland7,3
Noord-Cyprus
Noorwegen9,9
Oekra�ne
Oostenrijk7,3
Polen4,8
Portugal11,8
Roemeni�16,4
Rusland
San Marino
Servi�6,8
Sloveni�4,2
Slowakije8,6
Spanje17,9
Tsjechi�6,2
Turkije31
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk10,7
Zweden9,3
Zwitserland4,4
Eurostat Brontabel als csv (873 bytes)

Zie ook

  • Eurostat Early leavers from Education and Trainung The indicator is defined as the percentage of the population aged 18-24 with at most lower secondary education and who were not in further education or training during the last four weeks preceding the survey. Lower secondary education refers to ISCED (International Standard Classification of Education) 2011 level 0-2 for data from 2014 onwards and to ISCED 1997 level 0-3C short for data up to 2013. The indicator is based on the EU Labour Force Survey.