15-jarige leerlingen met lage wiskundevaardigheden

Om de drie jaar worden de vaardigheden van 15-jarige leerlingen gemeten voor wiskunde, lezen en natuurwetenschappen in een groot aantal OESO-landen. Dit gebeurt in een grootschalige internationaal OESO-onderzoek genaamd Programme for International Student Assesment (PISA).
 

Op het gebied van wiskunde scoort Nederland internationaal gezien goed.

Onderstaande kaart toont het aandeel 15-jarigen met lage wiskundevaardigheden in de Europese landen. Met 15,8% behoort Nederland tot de koplopers van de EU-28 landen. Estland is de topscoorder. Hier heeft slechts 10,2% van de 15-jarigen geringe wiskundevaardigheden. Daarmee is dit land een van de weinige Europese landen onder het EU-streven dat in 2020 maximaal 15% van de 15-jarigen lage wiskundevaardigheden heeft.

In Nederland is het aandeel 15-jarigen met weinig wiskundevaardigheden de laatste jaren gestegen; in 2003 was het nog 10,9%. In 2015 was het aandeel 15-jarigen met weinig wiskundevaardigheden met 16,7% hoger dan in 2018. Deze trend is te zien in het document getoond onder de kaart. 

Lage wiskunde vaardigheden

Lage wiskunde vaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage wiskunde vaardigheden (2018)
Label NaamgevingLabel Data
Albanië
Andorra
Wit Rusland
België19,7
Bosnië en Herzegovina
Bulgarije44,4
Cyprus36,9
Denemarken14,6
Duitsland21,1
Estland10,2
Faeröer
Finland15
Frankrijk21,3
Griekenland35,8
Hongarije25,6
Ierland15,7
IJsland
Italië23,8
Kosovo
Kroatië31,2
Letland17,3
Liechtenstein
Litouwen25,6
Luxemburg27,2
Macedonië
Malta30,2
Moldavië
Monaco
Montenegro
Nederland15,8
Noord-Cyprus
Noorwegen
Oekraïne
Oostenrijk21,1
Polen14,7
Portugal23,3
Roemenië46,6
Rusland
San Marino
Servië
Slovenië16,4
Slowakije25,1
Spanje24,7
Tsjechië20,4
Turkije
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk19,2
Zweden18,8
Zwitserland
OESO (PISA) Brontabel als csv (882 bytes)