Scholing voor volwassenen

De kenniseconomie vraagt dat mensen zich tijdens hun leven blijven ontwikkelen. Voor Nederland is het daarom belangrijk dat de Nederlandse burger ook na afsluiting van het reguliere onderwijs blijft leren.

Binnen de EU is hiervoor veel aandacht binnen het EU2020-programma over onderwijs en training. De EU-indicator voor deelname aan scholing door volwassenen is gedefinieerd als het percentage 25-64 jarigen, dat deelneemt aan (formeel of niet-formeel) onderwijs in de 4 weken voorafgaand aan het moment van enquêtering.

De EU streeft ernaar dat in 2020 minimaal 15% van de 25-64 jarigen deelneemt aan scholing. Voor Nederland is de nationale doelstelling minstens 20% deelname. Tussen 2000 en 2018 is de waarde van deze indicator in Nederland toegenomen van 15,5% naar 19,1%. Hiermee behoort Nederland in absolute zin nog steeds tot de best presterende landen van Europa op dit terrein, al is de groei de afgelopen jaren minder sterk geweest dan in enkele andere landen.

Deelname aan scholing door volwassenen Percentage van 25 - 64 jarigen dat deelneemt aan leeractiviteiten (2018)
Label NaamgevingLabel Data
Albanië
Andorra
Wit Rusland
België8,5
Bosnië en Herzegovina
Bulgarije2,5
Cyprus6,7
Denemarken23,5
Duitsland8,2
Estland19,7
Faeröer
Finland28,5
Frankrijk18,6
Griekenland4,5
Hongarije6
Ierland12,5
IJsland21,5
Italië8,1
Kosovo
Kroatië2,9
Letland6,7
Liechtenstein
Litouwen6,6
Luxemburg18
Macedonië2,4
Malta10,8
Moldavië
Monaco
Montenegro3,2
Nederland19,1
Noord-Cyprus
Noorwegen19,7
Oekraïne
Oostenrijk15,1
Polen5,7
Portugal10,3
Roemenië0,9
Rusland
San Marino
Servië4,1
Slovenië11,4
Slowakije4
Spanje10,5
Tsjechië8,5
Turkije6,2
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk14,6
Zweden29,2
Zwitserland31,6
Eurostat Brontabel als csv (888 bytes)

Zie ook

  • Adult participation in learning The indicator measures the share of people aged 25 to 64 who stated that they received formal or non-formal education and training in the four weeks preceding the survey (numerator). The denominator consists of the total population of the same age group, excluding those who did not answer to the question 'participation in education and training'. Adult learning covers formal and non-formal learning activities — both general and vocational — undertaken by adults after leaving initial education and training. Data stem from the EU Labour Force Survey (EU-LFS).