Verdere substantiële daling van het aandeel (zeer) zwakke afdelingen
Doelstelling
Om te voorkomen dat leerlingen onderwijs krijgen dat onder de maat is, versterkt OCW het kwaliteitsbesef bij zwakke/onvoldoende en zeer zwakke scholen en bij scholen die zich in de risicozone bevinden. Het doel is om te voorkomen dat leerlingen onderwijs van onvoldoende kwaliteit krijgen, en aan te sturen op snelle verbetering bij scholen waar dit al wel het geval is. Afgesproken is dat het aandeel zeer zwakke (0,6 procent in 2013) en zwakke (9,5 procent in 2013) afdelingen substantieel daalt.
Aandeel onvoldoende afdelingen
Periode | Aandeel zwakke afdelingen | Aandeel zwakke afdelingen |
---|---|---|
2013 | 9,50% | ambitie 9,5% |
2014 | 7,00% | ambitie 9,5% |
2015 | 4,40% | ambitie 9,5% |
2016 | 4,30% | ambitie 9,5% |
2017 | 2,40% | ambitie 9,5% |
2018 | 1,80% | ambitie 9,5% |
2019 | 1,80% | ambitie 9,5% |
2020 | 2,10% | ambitie 9,5% |
Welke beweging is zichtbaar
Het grootste deel van de afdelingen in het voortgezet onderwijs voldoet aan de basiskwaliteit. Het aantal scholen dat aan de norm voor basiskwaliteit voldoet op 1 september 2019 is 97,1 procent. Dit percentage ligt iets lager dan in 2018. Bij het aandeel zwakke/onvoldoende afdelingen is een lichte stijging te zien naar 2,2 procent. Ook het aandeel zeer zwakke afdelingen is licht gestegen naar 0,7 procent. De toename betreft vooral havo- en vwo-afdelingen. Bij de vwo-afdelingen zaten de tekortkomingen vooral op het onderdeel onderwijsproces en bij de havo-afdelingen op het onderdeel onderwijsresultaten.21 De doelstelling van een substantiële daling van het aandeel zwakke/onvoldoende afdelingen is behaald. Het aandeel zeer zwakke afdelingen is door de jaren heen vrijwel gelijk gebleven.
21 Inspectie van het onderwijs. (2020). De Staat van het Onderwijs 2020. Inspectie van het Onderwijs. Pp. 101-102.
Welke acties worden ondernomen
Voor afdelingen in de risicozone, zwakke/onvoldoende en zeer zwakke afdelingen biedt OCW ondersteuning aan in de vorm van het programma ‘Leren verbeteren’. Uit de externe evaluatie van dit programma begin 2020 komt een positief beeld naar voren.22 Daarom zal het ondersteuningsaanbod van 'Leren verbeteren' de komende jaren worden voortgezet.
22 Bijman, D., Wel, J. van der en Krooneman, P. (2020). Evaluatie leren verbeteren. Amsterdam: Regioplan.
Periode | Aandeel zeer zwakke afdelingen | Aandeel zeer zwakke afdelingen |
---|---|---|
2013 | 0,60% | ambitie 0,6% |
2014 | 0,30% | ambitie 0,6% |
2015 | 0,40% | ambitie 0,6% |
2016 | 0,00% | ambitie 0,6% |
2017 | 0,30% | ambitie 0,6% |
2018 | 0,50% | ambitie 0,6% |
2019 | 0,50% | ambitie 0,6% |
2020 | 0,60% | ambitie 0,6% |
Welke beweging is zichtbaar
Het grootste deel van de afdelingen in het voortgezet onderwijs voldoet aan de basiskwaliteit. Het aantal scholen dat aan de norm voor basiskwaliteit voldoet op 1 september 2019 is 97,1 procent. Dit percentage ligt iets lager dan in 2018. Bij het aandeel zwakke/onvoldoende afdelingen is een lichte stijging te zien naar 2,2 procent. Ook het aandeel zeer zwakke afdelingen is licht gestegen naar 0,7 procent. De toename betreft vooral havo- en vwo-afdelingen. Bij de vwo-afdelingen zaten de tekortkomingen vooral op het onderdeel onderwijsproces en bij de havo-afdelingen op het onderdeel onderwijsresultaten.21 De doelstelling van een substantiële daling van het aandeel zwakke/onvoldoende afdelingen is behaald. Het aandeel zeer zwakke afdelingen is door de jaren heen vrijwel gelijk gebleven.
21 Inspectie van het onderwijs. (2020). De Staat van het Onderwijs 2020. Inspectie van het Onderwijs. Pp. 101-102.
Welke acties worden ondernomen
Voor afdelingen in de risicozone, zwakke/onvoldoende en zeer zwakke afdelingen biedt OCW ondersteuning aan in de vorm van het programma ‘Leren verbeteren’. Uit de externe evaluatie van dit programma begin 2020 komt een positief beeld naar voren.22 Daarom zal het ondersteuningsaanbod van 'Leren verbeteren' de komende jaren worden voortgezet.
22 Bijman, D., Wel, J. van der en Krooneman, P. (2020). Evaluatie leren verbeteren. Amsterdam: Regioplan.