Verbetertermijn (zeer) zwakke afdelingen
Doelstelling
In 2020 verbeteren alle (zeer) zwakke afdelingen zich binnen één jaar, respectievelijk twee jaar. Gekeken wordt of de scholen die in een bepaald schooljaar zwak/onvoldoende, dan wel zeer zwak zijn bevonden, zich binnen de gestelde termijn van respectievelijk één of twee jaar verbeteren. Op deze manier kunnen ‘cohorten’ zwakke/onvoldoende en zeer zwakke scholen worden vergeleken.
Verbetertermijn (zeer) zwakke afdelingen
Periode | Verbetertermijn (zeer) zwakke afdelingen | Verbetertermijn (zeer) zwakke afdelingen |
---|---|---|
2012 | 72% | ambitie 72% |
2013 | 75% | ambitie 75% |
2014 | 67% | ambitie 78,6% |
2015 | 73% | ambitie 82,1% |
2016 | 74% | ambitie 85,7% |
2017 | 80% | ambitie 89,3% |
2018 | ambitie 92,9% | |
2019 | ambitie 96,4% | |
2020 | ambitie 100% |
Welke beweging is zichtbaar
Met deze indicator wordt altijd ten minste twee jaar terug in de tijd gekeken. De indicator laat zien dat de stijgende lijn zich verder door heeft gezet. Dat betekent dat het grootste deel van de ovoldoende en zeer zwakke scholen zich binnen de gestelde termijn verbetert.
Welke acties worden ondernomen
Zeer zwakke afdelingen moeten zich sinds schooljaar 2015-2016 binnen 12 maanden verbeteren naar ten minste onvoldoende. Zie voor de ondersteuning die aan afdelingen wordt geboden de toelichting onder de indicator Verdere substantiële daling van het aandeel (zeer) zwakke afdelingen.