15-jarige leerlingen met lage wiskundevaardigheden
Om de drie jaar worden de vaardigheden van 15-jarige leerlingen gemeten voor wiskunde, lezen en natuurwetenschappen in een groot aantal OESO-landen. Dit gebeurt in een grootschalige internationaal OESO-onderzoek genaamd Programme for International Student Assesment (PISA).
Op het gebied van wiskunde scoort Nederland internationaal gezien goed.
Onderstaande kaart toont het aandeel 15-jarigen met lage wiskundevaardigheden in de Europese landen. Met 15,8% behoort Nederland tot de koplopers van de EU-28 landen. Estland is de topscoorder. Hier heeft slechts 10,2% van de 15-jarigen geringe wiskundevaardigheden. Daarmee is dit land een van de weinige Europese landen onder het EU-streven dat in 2020 maximaal 15% van de 15-jarigen lage wiskundevaardigheden heeft.
In Nederland is het aandeel 15-jarigen met weinig wiskundevaardigheden de laatste jaren gestegen; in 2003 was het nog 10,9%. In 2015 was het aandeel 15-jarigen met weinig wiskundevaardigheden met 16,7% hoger dan in 2018. Deze trend is te zien in het document getoond onder de kaart.
Lage wiskunde vaardigheden
Label Naamgeving | Label Data |
---|---|
Albanië | |
Andorra | |
Wit Rusland | |
België | 19,7 |
Bosnië en Herzegovina | |
Bulgarije | 44,4 |
Cyprus | 36,9 |
Denemarken | 14,6 |
Duitsland | 21,1 |
Estland | 10,2 |
Faeröer | |
Finland | 15 |
Frankrijk | 21,3 |
Griekenland | 35,8 |
Hongarije | 25,6 |
Ierland | 15,7 |
IJsland | |
Italië | 23,8 |
Kosovo | |
Kroatië | 31,2 |
Letland | 17,3 |
Liechtenstein | |
Litouwen | 25,6 |
Luxemburg | 27,2 |
Macedonië | |
Malta | 30,2 |
Moldavië | |
Monaco | |
Montenegro | |
Nederland | 15,8 |
Noord-Cyprus | |
Noorwegen | |
Oekraïne | |
Oostenrijk | 21,1 |
Polen | 14,7 |
Portugal | 23,3 |
Roemenië | 46,6 |
Rusland | |
San Marino | |
Servië | |
Slovenië | 16,4 |
Slowakije | 25,1 |
Spanje | 24,7 |
Tsjechië | 20,4 |
Turkije | |
Vaticaanstad | |
Verenigd Koninkrijk | 19,2 |
Zweden | 18,8 |
Zwitserland |