15-jarige leerlingen met lage natuurwetenschappelijke vaardigheden
Om de drie jaar worden de vaardigheden van 15-jarige leerlingen gemeten voor wiskunde, lezen en natuurwetenschappen in een groot aantal OESO-landen. Dit gebeurt in een grootschalige internationaal OESO-onderzoek genaamd Programme for International Student Assesment (PISA)
Op het gebied van natuurwetenschappelijke vaardigheden scoort Nederland internationaal gezien goed. Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage natuurwetenschappelijke vaardigheden in Europa. In 2018 was in Nederland het aandeel met lage vaardigheden 20,0%. Dit is een significant verschil ten opzichte van 2012 (13,1%). De verandering tussen 2012 en 2015 komt mogelijk doordat de toetsinhoud en vorm veranderd zijn. De EU streeft naar een aandeel van maximaal 15% in 2020 voor alle EU-landen.
De stijging van het aandeel 15-jarigen met lage natuurwetenschappelijke vaardigheden geldt voor veel EU-landen -bijv. Duitsland en Finland- en ook voor de EU als geheel. Zie hiervoor het document getoond onder de kaart.
De kopgroep in Europa wordt gevormd door Estland en Finland, daarna volgen Polen, Slovenië en Ierland.
Lage natuurwetenschappelijke vaardigheden
Label Naamgeving | Label Data |
---|---|
Albanië | |
Andorra | |
Wit Rusland | |
België | 20 |
Bosnië en Herzegovina | |
Bulgarije | 46,5 |
Cyprus | 39 |
Denemarken | 18,7 |
Duitsland | 19,6 |
Estland | 8,8 |
Faeröer | |
Finland | 12,9 |
Frankrijk | 20,5 |
Griekenland | 31,7 |
Hongarije | 24,1 |
Ierland | 17 |
IJsland | |
Italië | 25,9 |
Kosovo | |
Kroatië | 25,4 |
Letland | 18,5 |
Liechtenstein | |
Litouwen | 22,2 |
Luxemburg | 26,8 |
Macedonië | |
Malta | 33,5 |
Moldavië | |
Monaco | |
Montenegro | |
Nederland | 20 |
Noord-Cyprus | |
Noorwegen | |
Oekraïne | |
Oostenrijk | 21,9 |
Polen | 13,8 |
Portugal | 19,6 |
Roemenië | 43,9 |
Rusland | |
San Marino | |
Servië | |
Slovenië | 14,6 |
Slowakije | 29,3 |
Spanje | 21,3 |
Tsjechië | 18,8 |
Turkije | |
Vaticaanstad | |
Verenigd Koninkrijk | 17,4 |
Zweden | 19 |
Zwitserland |