15-jarige leerlingen met lage leesvaardigheden
Om de drie jaar worden de vaardigheden van 15-jarige leerlingen gemeten voor wiskunde, lezen en natuurwetenschappen in een groot aantal landen. Dit gebeurt in een grootschalige internationaal OESO-onderzoek genaamd Programme for International Student Assesment (PISA). Op het gebied van lezen scoort Nederland internationaal gezien goed.
Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage leesvaardigheid in Europa. Voor Nederland is dit aandeel 24,1% in 2018, dit is een significante toename ten opzichte van 2015 (18,1%). Het streven van de EU is, dat in 2020 maximaal 15% van de 15-jarigen een lage leesvaardigheid heeft.
Het aandeel leerlingen met lage leesvaardigheid in Nederland is hoger dan het OESO-gemiddelde van 22,7% en vrijwel gelijk aan het EU-28 gemiddelde van 24,0%. Estland, Ierland en Finland zijn binnen Europa topscoorders met slechts 11,1%, 11,8% en 13,5% leerlingen met lage leesvaardigheid in 2018.
De trend van de afgelopen jaren in EU-28 is te zien in het document getoond onder de kaart.
Lage leesvaardigheden
Label Naamgeving | Label Data |
---|---|
Albanië | |
Andorra | |
Wit Rusland | |
België | 21,3 |
Bosnië en Herzegovina | |
Bulgarije | 47,1 |
Cyprus | 43,7 |
Denemarken | 16 |
Duitsland | 20,7 |
Estland | 11,1 |
Faeröer | |
Finland | 13,5 |
Frankrijk | 20,9 |
Griekenland | 30,5 |
Hongarije | 25,3 |
Ierland | 11,8 |
IJsland | |
Italië | 23,3 |
Kosovo | |
Kroatië | 21,6 |
Letland | 22,2 |
Liechtenstein | |
Litouwen | 24,4 |
Luxemburg | 29,3 |
Macedonië | |
Malta | 35,9 |
Moldavië | |
Monaco | |
Montenegro | |
Nederland | 24,1 |
Noord-Cyprus | |
Noorwegen | 19,3 |
Oekraïne | |
Oostenrijk | 23,6 |
Polen | 14,7 |
Portugal | 20,2 |
Roemenië | 40,8 |
Rusland | |
San Marino | |
Servië | |
Slovenië | 17,9 |
Slowakije | 31,4 |
Spanje | |
Tsjechië | 20,7 |
Turkije | |
Vaticaanstad | |
Verenigd Koninkrijk | 17,3 |
Zweden | 18,4 |
Zwitserland |