15-jarige leerlingen met lage leesvaardigheden

Om de drie jaar worden de vaardigheden van 15-jarige leerlingen gemeten voor wiskunde, lezen en natuurwetenschappen in een groot aantal landen. Dit gebeurt in een grootschalige internationaal OESO-onderzoek genaamd Programme for International Student Assesment (PISA). Op het gebied van lezen scoort Nederland internationaal gezien goed. 

Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage leesvaardigheid in Europa. Voor Nederland is dit aandeel 24,1% in 2018, dit is een significante toename ten opzichte van 2015 (18,1%). Het streven van de EU is, dat in 2020 maximaal 15% van de 15-jarigen een lage leesvaardigheid heeft. 

Het aandeel leerlingen met lage leesvaardigheid in Nederland is hoger dan het OESO-gemiddelde van 22,7% en vrijwel gelijk aan het EU-28 gemiddelde van 24,0%. Estland, Ierland en Finland zijn binnen Europa topscoorders met slechts 11,1%, 11,8% en 13,5% leerlingen met lage leesvaardigheid in 2018.

De trend van de afgelopen jaren in EU-28 is te zien in het document getoond onder de kaart.

Lage leesvaardigheden

Lage leesvaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage leesvaardigheden (2018)
Label NaamgevingLabel Data
Albanië
Andorra
Wit Rusland
België21,3
Bosnië en Herzegovina
Bulgarije47,1
Cyprus43,7
Denemarken16
Duitsland20,7
Estland11,1
Faeröer
Finland13,5
Frankrijk20,9
Griekenland30,5
Hongarije25,3
Ierland11,8
IJsland
Italië23,3
Kosovo
Kroatië21,6
Letland22,2
Liechtenstein
Litouwen24,4
Luxemburg29,3
Macedonië
Malta35,9
Moldavië
Monaco
Montenegro
Nederland24,1
Noord-Cyprus
Noorwegen19,3
Oekraïne
Oostenrijk23,6
Polen14,7
Portugal20,2
Roemenië40,8
Rusland
San Marino
Servië
Slovenië17,9
Slowakije31,4
Spanje
Tsjechië20,7
Turkije
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk17,3
Zweden18,4
Zwitserland
OESO (PISA) Brontabel als csv (882 bytes)