Publiekstijdschriften, oplages
De totale jaaroplage van de publiekstijdschriften geeft aan hoeveel exemplaren er dat jaar in totaal op de markt zijn uitgebracht.
Jaarlijks wordt de Nederlandse markt van publiekstijdschriften gemonitord door het Commissariaat voor de Media. De resultaten hiervan zijn te vinden in de Mediamonitor. Bij de afbakening van de markt houdt de Mediamonitor de definitie aan van HOI, het Instituut voor Media Auditing. Een extra criterium daarbij is dat het tijdschrift minimaal tien keer per jaar moet verschijnen. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de omvang en de ontwikkelingen van deze markt. Een uitgebreidere analyse kunt u vinden in de publicatie van het Commissariaat of op de bijbehorende website.
Jaaroplage Nederlandse publiekstijdschriften
Periode | Abonnementen en lidmaatschappen | Losse verkoop | Overige |
---|---|---|---|
2002 | 386 | 140 | 148 |
2003 | 382 | 148 | 169 |
2004 | 387 | 131 | 197 |
2005 | 364 | 120 | 195 |
2006 | 355 | 120 | 204 |
2007 | 355 | 113 | 209 |
2008 | 342 | 106 | 219 |
2009 | 330 | 101 | 194 |
2010 | 311 | 94 | 168 |
2011 | 297 | 84 | 168 |
2012 | 272 | 75 | 159 |
2013 | 250 | 66 | 153 |
2014 | 224 | 59 | 134 |
2015 | 208 | 52 | 128 |
2016 | 192 | 48 | 162 |
2017 | 178 | 44 | 174 |
2018 | 171 | 41 | 161 |
De markt voor publiekstijdschriften krimpt fors. Van de oplage van 373 miljoen aan publiekstijdschriften wordt in 2018 171 miljoen (45,8%) verspreid via abonnementen en lidmaatschappen en 41 miljoen (11%) via losse verkoop. Verhoudingsgewijs betekent dit zowel bij de abonnementen en lidmaatschappen als bij de losse verkoop een halvering in oplage in de laatste tien jaar. Vanaf 2015 lijkt de markt te stabiliseren. Dit komt door groei in de categorie 'overige' (43,2% van de totale oplage in 2018), die onder andere de leesportefeuille en de gratis verspreiding van tijdschriften omvat. Deze categorie laat in de jaren 2016 en 2017 als enige een stijging in oplage zien, terwijl de losse verkoop en abonnementen blijven dalen.