Radiomarkt in Nederland

De Nederlandse radiomarkt bestaat uit verschillende publieke en commerciële radiozenders. 

Jaarlijks wordt de Nederlandse radiomarkt gemonitord door het Commissariaat voor de Media. De resultaten hiervan zijn te vinden in de Mediamonitor. Het marktaandeel van aanbieders wordt bepaald aan de hand van luistertijd. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de omvang en de ontwikkelingen van deze markt. Een uitgebreidere analyse kunt u vinden in de publicatie van het Commissariaat of op de bijbehorende website. Onder 'gerelateerde grafieken' een specificatie van meest beluisterde radiozenders te vinden. 

De Nederlandse radiomarkt per aanbieder

De Nederlandse radiomarkt per aanbieder naar marktaandeel in procenten (tijdvak 24 uur / 10 jaar en ouder)
Nederlandse Publieke OmroepRegionale publieke omroepenTotaal commerciële omroepenOverige zenders
200931,60%12,10%51,20%5,40%
201033,00%11,90%50,20%5,40%
201133,20%11,20%50,30%5,80%
201232,30%10,90%51,80%4,90%
201331,70%11,10%51,50%5,10%
201432,00%9,70%54,20%4,10%
201530,60%9,60%55,70%4,10%
201629,20%9,90%56,40%4,50%
201729,30%9,30%55,10%6,30%
201830,00%8,20%55,50%6,40%

Bovenstaande grafiek toont het marktaandeel van de meest beluisterde landelijke radiostations van Nederland. Als ondergrens is een marktaandeel van 2% in 2015 genomen. In 2018 was NPO Radio 2 het meest beluisterde radiostation, direct gevolgd door Radio 538, dat in de voorgaande jaren het meest beluisterde station was. NPO Radio 2 heeft een marktaandeel van 12,6% en Radio 538 van 11,5%. Zij worden gevolgd door Sky Radio (9,2%), Radio 10 (Gold) en Q-music (beide 8,7%).

Commissariaat voor de Media o.b.v. RAB/NLO/Intomart GfK Brontabel als csv (428 bytes)