De Nederlandse radiomarkt bestaat uit verschillende publieke en commerciële radiozenders. 

Jaarlijks wordt de Nederlandse radiomarkt gemonitord door het Commissariaat voor de Media. De resultaten hiervan zijn te vinden in de Mediamonitor. Het marktaandeel van aanbieders wordt bepaald aan de hand van luistertijd. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de omvang en de ontwikkelingen van deze markt. Een uitgebreidere analyse kunt u vinden in de publicatie van het Commissariaat of op de bijbehorende website. Onder 'gerelateerde grafieken' een specificatie van meest beluisterde radiozenders te vinden. 

De Nederlandse radiomarkt per aanbieder naar marktaandeel in procenten (tijdvak 24 uur / 10 jaar en ouder)
Nederlandse Publieke OmroepRegionale publieke omroepenTotaal commerciële omroepenOverige zenders
200931,60%12,10%51,20%5,40%
201033,00%11,90%50,20%5,40%
201133,20%11,20%50,30%5,80%
201232,30%10,90%51,80%4,90%
201331,70%11,10%51,50%5,10%
201432,00%9,70%54,20%4,10%
201530,60%9,60%55,70%4,10%

Landelijke en regionale publieke radiozenders verzorgen samen 40,2% van de totale luistertijd op de Nederlandse radiomarkt. Hiervan is 30,6%-punt luistertijd naar één van de zes zenders van de Nederlandse Publieke Omroep en 9,6%-punt luistertijd naar een regionale publieke omroep. Het commerciële aanbod is goed voor 55,7% van de totale luistertijd. De categorie ‘overige zenders’, waaronder onder meer de buitenlandse en lokale zenders, heeft in 2015 een aandeel van 4,1%. Het marktaandeel van de commerciële zenders wordt over de jaren heen iets groter ten koste van de publieke zenders. De reden dat het totaal niet op 100% uitkomt kan worden verklaard door afrondingsverschillen

Commissariaat voor de Media o.b.v. RAB/NLO/Intomart GfK Brontabel als csv (332 bytes)
De Nederlandse radiomarkt - meest beluisterde landelijke radiostations naar marktaandeel in procenten (tijdvak 24 uur / 10 jaar en ouder)
NPO Radio 1NPO Radio 2NPO 3FMNPO Radio 5Sky RadioRadio VeronicaRadio 538 / 538Radio 10 (Gold)Q-Music100% NL
20097,70%10,80%8,60%2,50%9,10%5,90%10,60%2,40%6,90%3,80%
20108,30%9,90%9,50%2,90%8,50%5,60%10,60%2,60%6,70%4,00%
20118,20%10,00%9,90%2,90%8,30%5,20%11,60%2,60%6,50%4,20%
20127,80%9,70%9,90%2,60%9,10%6,00%11,20%2,70%6,60%4,40%
20137,70%9,10%10,30%2,50%10,00%5,50%10,50%3,00%8,10%4,20%
20147,50%9,40%10,10%2,80%10,10%4,40%10,80%4,10%8,80%4,00%
20157,40%9,30%8,50%3,10%9,50%4,30%11,60%5,30%9,00%3,80%

Bovenstaande grafiek toont het marktaandeel van de meest beluisterde landelijke radiostations van Nederland. Als ondergrens is een marktaandeel van 2% in 2015 genomen. Radio 538 was in 2015, net als de voorgaande jaren, het meest beluisterde radiostation met een aandeel van 11,6%, gevolgd door Sky Radio (9,5%) en NPO Radio 2 (9,3%).

Commissariaat voor de Media o.b.v. RAB/NLO/Intomart GfK Brontabel als csv (594 bytes)

Zie ook