De rijksoverheid waarborgt dat alle lagen van de bevolking toegang hebben tot een kwalitatief hoogstaand media-aanbod. De Nederlandse Publieke Omroep speelt hierbij een belangrijke rol. De publiekswaardering zegt iets over de kwaliteit van de omroep.

Jaarlijks laat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) de publiekswaardering monitoren door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Ook de waardering van de commerciële omroepen wordt onderzocht. De resultaten hiervan zijn te vinden in de jaarlijkse Terugblik van de NPO. Onderstaande grafiek geeft inzicht in ontwikkelingen van deze publiekswaardering.

Kwalitatieve waardering door de Nederlandse bevolking
Nederlandse Publieke OmroepCommerciƫle omroepen
20107,16,8
20117,16,7
20127,26,7
201376,8
20147,16,8
201576,9
201676,8

De Nederlandse samenleving waardeert de NPO in 2016 gemiddeld met een 7,0. Deze waardering is in lijn met de waardering van de afgelopen vijf jaar. De waardering van de commerciële omroepen daalt iets in 2016 naar gemiddeld een 6,8. Ook deze waardering is stabiel over de laatste vijf jaar. De NPO wordt zodoende structureel hoger gewaardeerd dan commerciële omroepen, al is het verschil beperkt. Uit het onderzoek van Ipsos blijkt onder andere dat het Nederlandse publiek vindt dat de NPO een waardevolle bijdrage levert aan de samenleving en een bredere kijk op de wereld geeft. Niet alleen Nederlanders met een voorkeur voor de NPO vinden dat, maar ook Nederlanders met een voorkeur voor de commerciële omroepen.

Bron: Terugblik NPO, o.b.v. Ipsos Brontabel als csv (144 bytes)