De totale jaaroplage van de publiekstijdschriften geeft aan hoeveel exemplaren er dat jaar in totaal op de markt zijn uitgebracht. 

Jaarlijks wordt de Nederlandse markt van publiekstijdschriften gemonitord door het Commissariaat voor de Media. De resultaten hiervan zijn te vinden in de Mediamonitor. Bij de afbakening van de markt houdt de Mediamonitor de definitie aan van HOI, het Instituut voor Media Auditing. Een extra criterium daarbij is dat het tijdschrift minimaal tien keer per jaar moet verschijnen. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de omvang en de ontwikkelingen van deze markt. Een uitgebreidere analyse kunt u vinden in de publicatie van het Commissariaat of op de bijbehorende website.

Jaaroplage Nederlandse publiekstijdschriften aantal (x miljoen)
Abonnementen en lidmaatschappenLosse verkoopOverige
2002386140148
2003382148169
2004387131197
2005364120195
2006355120204
2007355113209
2008342106219
2009330101194
201031194168
201129784168
201227275159
201325066153
201422459134
201520852128

De markt voor publiekstijdschriften krimpt. In 2015 daalt de totale jaaroplage van de Nederlandse publiekstijdschriften met 7% naar 388 miljoen. Ten opzichte van 2014 is dit een daling van 29 miljoen, ten opzichte van piekjaar 2004 een verschil van 327 miljoen. 

Van de oplage van 388 miljoen aan publiekstijdschriften wordt in 2015 208 miljoen verspreid via abonnementen en lidmaatschappen en 52 miljoen via losse verkoop. Verhoudingsgewijs betekent dit bij de abonnementen en lidmaatschappen een daling van meer dan eenderde in tien jaar tijd. De losse verkoop is in die periode gehalveerd. De categorie 'overige' omvat onder andere de leesportefeuille en de gratis verspreiding van tijdschriften.

Commissariaat voor de Media o.b.v. HOI Online Brontabel als csv (302 bytes)

Zie ook