Tijdsbesteding aan media

De mediatijdsbesteding beschrijft hoeveel tijd iemand op een dag aan media besteed. Daarbij gaat het zowel om unieke als gecombineerde activiteiten. 

Om het mediastelsel te doorgronden is het noodzakelijk een goed beeld te krijgen van de gebruikers. Hoeveel tijd besteden zij aan media? En welke media gebruiken zij het meest? Het tijdsbestedingsonderzoek Media:Tijd biedt gedetailleerde informatie hierover. Deze studie brengt niet alleen 'klassieke' vormen van mediagebruik in beeld, zoals lineair TV kijken of het luisteren naar een CD, maar ook nieuwe varianten zoals het op je tablet kijken naar Uitzending Gemist of het streamen van muziek op je mobiele telefoon. Deze studie is in 2014 voor het eerst afgerond en in 2016 herhaald. Daarom is het vooralsnog niet mogelijk om een gedegen vergelijking door de tijd heen te maken. Media:Tijd betreft een samenwerking tussen het Nationaal Luister Onderzoek (NLO), het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Meer gedetailleerde informatie en uitgebreidere analyses zijn te vinden op de site van MediaTijd en in de verdiepende analyse Media:Tijd in beeld van het SCP. 

Media tijdsbesteding in aantal minuten per dag
LuisterenKijkenLezenCommunicerenGamenInternet overigMedia overig
Maandag1811724876163610
Dinsdag1871694372153311
Woensdag1751734571153312
Donderdag1791674573163311
Vrijdag179181477016299
Zaterdag151182494823213
Zondag126229484825284
Alle dagen168180466518308
Doordeweekse dag1801724673163310
weekenddag139201484824253

Nederlanders besteden gemiddeld maar liefst 8 uur en 45 minuten per dag aan media. Hierbij gaat het zowel media als hoofdactiviteit als om nevenactiviteit, zoals het op de achtergrond luisteren van muziek. De meeste tijd wordt besteed aan het kijken van media (gemiddeld 3:04 uur per dag), gevolgd door de activiteit luisteren (gemiddeld 2:42 per dag).

Media:tijd Brontabel als csv (407 bytes)
Aandeel deelnemers per media-activiteit op een gemiddelde dag in procenten
Participatie
Media overig10%
Gamen16%
Internetten overig22%
Lezen51%
Communi- ceren55%
Luisteren62%
Kijken85%

Bovenstaande grafiek toont het gemiddelde percentage deelnemers per media-activiteit. Als iemand op een dag minimaal 10 minuten heeft besteed aan een activiteit, dan telt hij of zij mee bij het percentage ‘deelnemers'. Op een gemiddelde dag heeft 85% van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder minimaal 10 minuten audiovisuele content gekeken, 62% heeft radio of muziek geluisterd, 55% heeft via een elektronisch apparaat met anderen gecommuniceerd en 51% heeft een printmedium gelezen (al dan niet digitaal). 

Media:tijd 2015 Brontabel als csv (127 bytes)
Media tijdsbesteding in aantal minuten per dag
luisterenkijkenlezencommunicerengameninternetten (overig)media (overig)
totaal 13+1631854366191820
man1781834666242125
vrouw1481874167141516
13-19 jaar9613512133452022
20-34 jaar1731632569222325
35-49 jaar1731723369161924
50-64 jaar1691985363131922
65+ jaar164234812911107
opleiding laag18322245491686
opleiding midden1671934065221818
opleiding hoog1461564677172530
Brontabel als csv (492 bytes)
Media tijdsbesteding, per weekdag in aantal minuten
LuisterenKijkenLezenCommunicerenGamenInternet overigMedia overig
Maandag1811724876163610
Dinsdag1871694372153311
Woensdag1751734571153312
Donderdag1791674573163311
Vrijdag179181477016299
Zaterdag151182494823213
Zondag126229484825284
Alle dagen168180466518308
Doordeweekse dag1801724673163310
weekenddag139201484824253
Brontabel als csv (407 bytes)

Zie ook