De totale oplage van een dagblad geeft aan hoeveel exemplaren er in een bepaalde tijd zijn uitgebracht. Hiermee kan het marktaandeel van verschillende uitgaven worden bepaald. 

Jaarlijks wordt de Nederlandse dagbladenmarkt gemonitord door het Commissariaat voor de Media. De resultaten hiervan zijn te vinden in de Mediamonitor. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de omvang en de ontwikkelingen van de dagbladenmarkt. Onder 'gerelateerde grafieken' vindt u meer gedetailleerde gegevens over specifieke aanbieders. Een uitgebreidere analyse kunt u vinden in de publicatie van het Commissariaat of op de bijbehorende website.

Jaaroplage Nederlandse dagbladen (x miljoen)
AbonnementLosse verkoopOverige
20021116110245
20031089105245
2004108898274
2005103986301
2006101985313
2007100580468
200898575488
200994768369
201091565347
201189058332
201285853241
201381446220
201476840209
201573136169

De Nederlandse dagbladenmarkt heeft ook in 2015 te maken met een terugloop van de papieren oplage, zowel in de losse verkoop als bij de abonnementen en overige verspreidingsvormen (waaronder gratis dagbladen). De jaaroplage daalt sinds 2009 jaarlijks gemiddeld met bijna 7% per jaar naar 936 miljoen in 2015. De opleving in 2007 en 2008 (naar respectievelijk 1553 en 1548 miljoen) werd veroorzaakt door de komst van twee nieuwe gratis dagbladen: DAG en Dagblad De Pers. Deze verdwenen respectievelijk in 2008 en 2012. 

Commissariaat voor de Media o.b.v. HOI Online/NOM Brontabel als csv (281 bytes)
Gemiddelde verspreide oplage dagbladen per nummer aantal (x 1000)
Totaal landelijke dagbladenRegionale dagbladenSpecialistische dagbladenGratis dagbladen
200119242331113795
200218892304110770
20031833225997653
20041772218493693
20051715209590764
20061956170389865
200719311739931731
200818811696961708
200918211578911140
201017981545821112
201117501484601070
20121700140254763
20131610132754687
20141548123949663
20151473119250432

De Nederlandse dagbladen hebben ook in 2015 te maken met een terugloop van de papieren oplage. De gemiddelde verspreide oplage daalt naar 3,2 miljoen.

Commissariaat voor de Media o.b.v. HOI Online/NOM Brontabel als csv (445 bytes)
Gemiddelde verspreide oplage dagbladen per nummer - specificatie landelijke dagbladen aantal per nummer (x 1000)
De TelegraafAlgemeen DagbladDe VolkskrantNRC HandelsbladTrouwReformatorisch DagbladNederlands DagbladNRC next
20017793303332641285833.
20027673143262651245933.
20037472963202591175934.
20047272833062541085935.
20057052692932461085935.
20066965382842391085833.
2007675476271227109573383
2008667458261216108563283
2009644441256205107553083
2010626440260199106543083
2011598427258200103532883
2012565419259198104502679
2013518411254188103482464
2014500396263168105472246
2015459386265153108462433

De totale gemiddelde oplage van de landelijke dagbladen krimpt ook in 2015. Dat geldt echter niet voor alle titels. Van Het Nederlands Dagblad, Trouw, de Volkskrant groeit de oplage in 2015. Ditzelfde geldt voor Metro en Financiële Dagblad. Omdat deze laatste twee respectievelijk een gratis en een specialistisch dagblad betreffen, zijn beide niet weergegeven in bovenstaande grafiek. Het grootste procentuele verlies in oplage is bij NRC next: deze titel verliest, net als in 2014, in een jaar tijd meer dan een kwart van de oplage. Ook de oplage van NRC Handelsblad krimpt met 9%. De grote toename van het Algemeen Dagblad tussen 2005 en 2006 valt te verklaren door het samengaan van het Algemeen Dagblad en vijf regionale dagbladtitels.

Commissariaat voor de Media o.b.v. HOI Online/NOM Brontabel als csv (638 bytes)

Zie ook