Kijktijdaandeel televisiezenders

De Nederlandse televisiemarkt bestaat uit verschillende publieke en commerciële televisiezenders.

Dagelijks wordt de Nederlandse televisiemarkt gemonitord door Stichting Kijkonderzoek (SKO). De resultaten hiervan zijn te vinden in de dag-, week-, maand- en jaarrapporten op de website van het SKO. Het marktaandeel van aanbieders wordt bepaald aan de hand van de kijktijd. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de omvang van de grootste zenders in Nederland en in de ontwikkelingen van deze markt. 

Kijktijdaandeel televisiezenders

Kijktijdaandeel televisiezenders bij de Nederlandse bevolking vanaf 6 jaar / tijdvak: de gehele dag
NPO1NPO2NPO3RTL4RTL5RTL7RTL8Net5SBS6VeronicaOverig (buitenland,regionaal,video)
201119,10%6,50%6,40%15,50%4,10%4,80%1,80%3,30%9,10%3,40%26,00%
201221,40%6,80%6,40%14,80%3,20%4,70%1,70%3,20%7,80%3,00%27,00%
201318,90%6,40%6,60%14,90%3,20%4,70%1,80%3,60%7,30%3,10%29,50%
201421,70%6,30%5,20%14,60%3,10%4,30%1,90%3,20%7,20%3,10%29,40%
201519,40%6,20%5,00%15,20%2,90%4,40%2,10%3,40%7,70%2,80%30,90%
201621,90%6,10%4,10%14,50%2,70%3,90%2,10%3,40%7,80%2,60%30,90%
201721,60%5,80%4,20%13,70%2,10%4,00%2,30%3,20%7,40%2,90%32,80%
201822,00%5,80%4,20%12,00%2,00%3,30%2,40%3,30%6,60%3,70%34,70%

Het marktaandeel van de Nederlandse Publieke Omroep steeg in 2018 van 31,6% naar 32%. Dit komt voornamelijk door een stijging van NPO 1 van 21,6% naar 22%. Het marktaandeel van NPO 2 en NPO 3 bleef gelijk. NPO 1 houdt het grootste aandeel van de Nederlandse markt (22%), gevolgd door RTL 4 (12%). Hierbij moet rekening worden gehouden met structurele schommelingen tussen 'oneven' en 'even' jaren. Tijdens 'even' jaren, ook wel evenementenjaren, zijn er grote populaire sportevenementen zoals de Olympische Spelen en het WK en EK voetbal. De populariteit van deze evenementen komt tot uiting in het fluctuerende marktaandeel van de landelijke publieke zenders, met name NPO 1.

De categorie 'overig' bestaat uit het kijken naar video, dvd en HD en de categorie ‘overige zenders’, met daarin onder meer niet-landelijke commerciële zenders, themakanalen, buitenlandse en lokale zenders. Het aandeel van deze categorie wordt in de loop der jaren steeds groter.

Mediamonitor, o.b.v. Stichting Kijkonderzoek Brontabel als csv (692 bytes)