Cultuur & Media

Deze hoofdrubriek bevat 2 rubrieken:

Tijdsbesteding aan media

De mediatijdsbesteding beschrijft hoeveel tijd iemand op een dag aan media besteed. Daarbij gaat het zowel om unieke als gecombineerde activiteiten. 

Om het mediastelsel te doorgronden is het noodzakelijk een goed beeld te krijgen van de gebruikers. Hoeveel tijd besteden zij aan media? En welke media gebruiken zij het meest? Het tijdsbestedingsonderzoek Media:Tijd biedt gedetailleerde informatie hierover. Deze studie brengt niet alleen 'klassieke' vormen van mediagebruik in beeld, zoals lineair TV kijken of het luisteren naar een CD, maar ook nieuwe varianten zoals het op je tablet kijken naar Uitzending Gemist of het streamen van muziek op je mobiele telefoon. Deze studie is in 2014 voor het eerst afgerond. Daarom is het vooralsnog niet mogelijk om een vergelijking door de tijd heen te maken. Media:Tijd betreft een samenwerking tussen het Nationaal Luister Onderzoek (NLO), het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Meer gedetailleerde informatie en uitgebreidere analyses zijn te vinden op de site van MediaTijd en in de verdiepende analyse Media:Tijd in beeld van het SCP. 

Media tijdsbesteding in aantal uren (plaatje) / minuten (tabel) per dag
LuisterenKijkenLezenCommunicerenGamenInternet overigMedia overig
Maandag1811724876163610
Dinsdag1871694372153311
Woensdag1751734571153312
Donderdag1791674573163311
Vrijdag179181477016299
Zaterdag151182494823213
Zondag126229484825284
Alle dagen168180466518308
Doordeweekse dag1801724673163310
weekenddag139201484824253

Nederlanders besteden gemiddeld maar liefst 8 uur en 40 minuten per dag aan media. Hierbij gaat het zowel media als hoofdactiviteit als om nevenactiviteit, zoals het op de achtergrond luisteren van muziek. De meeste tijd wordt besteed aan het kijken van media (gemiddeld 3 uur per dag), gevolgd door de activiteit luisteren (gemiddeld 2:48 per dag). Op een doordeweekse dag daarentegen wordt er gemiddeld meer geluisterd dan gekeken naar media.

Media: tijd Brontabel als csv (407 bytes)
Aandeel deelnemers per media-activiteit op een gemiddelde dag in procenten
WeekenddagDoordeweekse dagAlle dagen
Media overig4%6%6%
Gamen18%16%17%
Internetten overig39%42%41%
Communi- ceren46%56%53%
Lezen49%56%54%
Luisteren59%67%56%
Kijken85%86%85%

Bovenstaande grafiek toon het percentage deelnemers per media-activiteit. Als iemand op een dag minimaal 10 minuten heeft besteed aan een activiteit, dan telt hij of zij mee bij het percentage ‘deelnemers'. Op een gemiddelde dag heeft 86% van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder minimaal 10 minuten audiovisuele content gekeken, 65% heeft radio of muziek geluisterd, 54% heeft een printmedium gelezen (al dan niet digitaal) en 53% heeft via een elektronisch apparaat met anderen gecommuniceerd.

Media:tijd 2014 Brontabel als csv (206 bytes)

Zie ook