Internationale prestaties (PISA)

Het Programme for International Student Assessment (PISA) is een internationaal onderzoek waarin de prestaties van 15-jarigen worden gemeten. 

PISA toetst de algemene kennis en vaardigheden op drie domeinen, namelijk wiskunde, leesvaardigheid en natuurwetenschappen. Deze grafiek toont de prestaties van Nederland en een selectie andere landen in het domein Leesvaardigheid sinds 2003. Daaronder de gemiddelde prestaties en de verdeling van de Nederlandse leerlingen.

Gemiddelde prestaties leesvaardigheid 15-jarigen

Gemiddelde prestaties leesvaardigheid 15-jarigen
LandFINNEDBELDUIZWEFRADENVKOESOEU14NOR
2003543513507491514496492496498500
2006547507501495507488494495492493484
2009536508506497497496495494493495503
2012524511509508483505496499496499504
2015526503499509500499500498493499513
2018520485493498506493501504487493499
2022490459479480487474489494476480477

Nederlandse leerlingen scoren gemiddeld 459 punten in 2022. De gemiddelde score vertoont een significante daling ten opzichte van 2018, en blijft lager dan het OESO gemiddelde (478).

OECD; PISA 2022. Brontabel als csv (398 bytes)

Verdeling prestaties lezen 15-jarigen

Verdeling prestaties lezen 15-jarigen
JaarNiveau 6Niveau 5Niveau 4Niveau 3Niveau 2Niveau 1Onder niveau 1
2003na926312392
2006na9262921105
200919242825140
201219262921131
201519232722171
201818192424240
202216172220303

Deze staafdiagram laat zien hoe de Nederlandse leerlingen zijn onderverdeeld in verschillende door de OESO gedefinieerde niveaus.  Niveau 2 is het fundamentele niveau om mee te doen in de maatschappij. 33% van de leerlingen haalt dit niveau niet. Dit is een toename ten opzichte van 2018.

OECD; PISA 2022. Brontabel als csv (244 bytes)

PISA toetst de algemene kennis en vaardigheden op drie domeinen, namelijk wiskunde, leesvaardigheid en natuurwetenschappen. Deze grafiek toont de prestaties van Nederland en een selectie andere landen in het domein Wiskunde sinds 2003. Daaronder staan de gemiddelde prestaties en de verdeling van de Nederlandse leerlingen.

Gemiddelde prestaties wiskunde 15-jarigen

Gemiddelde prestaties wiskunde 15-jarigen
LandFINNEDBELDUIZWEFRADENVKOESONOREU14
2003544538529503509511514500495502
2006548531520504502496513495498490499
2009541526515513494497503492496498499
2012519523515514478495500494494489497
2015511512507506494493511492490502496
2018507519508500502495509501489501497
2022484493489475482474489489472468479

Nederlandse leerlingen scoren gemiddeld 493 punten in 2022. De gemiddelde score vertoont een significante daling ten opzichte van 2018, maar blijft hoger dan het OESO gemiddelde (485).

OECD; PISA 2022. Brontabel als csv (398 bytes)

Verdeling prestaties wiskunde 15-jarigen

Verdeling prestaties wiskunde 15-jarigen
NEDERLAND WISKUNDENiveau 6Niveau 5Niveau 4Niveau 3Niveau 2Niveau 1Onder niveau 1
200371823231883
200651624241992
2009310192422148
2012415242518114
2015312232520125
2018414242319115
2022412192018252

Deze staafdiagram laat zien hoe de Nederlandse leerlingen zijn onderverdeeld in verschillende door de OESO gedefinieerde niveaus.  Niveau 2 is het fundamentele niveau om mee te doen in de maatschappij. 27% van de leerlingen haalt dit niveau niet. Dit is een toename ten opzichte van 2018.

OECD; PISA 2022. Brontabel als csv (262 bytes)

PISA toetst de algemene kennis en vaardigheden op drie domeinen, namelijk wiskunde, leesvaardigheid en natuurwetenschappen. Deze grafiek toont de prestaties van Nederland en een selectie andere landen in het domein Natuurwetenschappen sinds 2003. Daaronder staan de gemiddelde prestaties en de verdeling van de Nederlandse leerlingen.

Gemiddelde prestaties natuurkunde 15-jarigen

Gemiddelde prestaties natuurkunde 15-jarigen
JaarFINNEDBELDUIZWEFRADENVKOESONOREU14
2003548524509502506511475500501
2006563525510516503495496515500487504
2009554522507520495498499514501500504
2012545522505524485499498514501495505
2015531509502509493495502509493498498
2018522503499503499493493505489490493
2022511488491492494487494500485478488

Nederlandse leerlingen scoren gemiddeld 488 punten in 2022. De gemiddelde score vertoont een significante daling ten opzichte van 2018, maar blijft hoger dan het OESO gemiddelde (485; dit verschil wordt beoordeeld als ‘niet statistisch significant’).

OECD; PISA 2022. Brontabel als csv (395 bytes)

Verdeling prestaties natuurwetenschappen 15-jarigen

Verdeling prestaties natuurwetenschappen 15-jarigen
JaarNiveau 6Niveau 5Niveau 4Niveau 3Niveau 2Niveau 1Onder niveau 1
2006212262721112
200917202924135
2012118182920103
2015210222622180
201829222522191
202229192221261

Deze staafdiagram laat zien hoe de Nederlandse leerlingen zijn onderverdeeld in verschillende door de OESO gedefinieerde niveaus.  Niveau 2 is het fundamentele niveau om mee te doen in de maatschappij. 27% van de leerlingen haalt dit niveau niet. Dit is een toename ten opzichte van 2018.

OECD; PISA 2022. Brontabel als csv (222 bytes)